Les Baux de Provence, Las Palmas, Esbjerg - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Les Baux de Provence, Las Palmas, Esbjerg - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Les Baux de Provence, Las Palmas, Esbjerg

Blijf op de hoogte en volg Allard

28 November 2012 | Frankrijk, Arles

Zondag 25 november 2012
Vanochtend konden we lekker uitslapen, zoals dat hoort op een zondag. Na het middageten zijn we naar de gate van de haven toegelopen waar de agent klaar stond met de auto. Samen met hem zijn we naar Les Baux de Provence geweest. Een voormalig kasteel, op de hoogste berg in de buurt. De ruïne is niet duidelijk herkenbaar, maar dankzij schilderingen werd wel duidelijk hoe het er vroeger uit moet hebben gezien. Na 3 uur op deze plek rondgekeken te hebben, zijn we nog naar een beroemde molen geweest, na 3 foto’s hebben we maar een terras opgezocht en zijn we naar boord terug gegaan. Al met al was het wel de moeite waard en een leuke dag.
Vannacht komt Viktor (de andere machinist) weer aan boord om de huidige af te lossen. Volgens de planning komt hij om 2300 uur aan boord en is de overdracht om 0000 afgelopen. Dan slaapt hij bij mij in de hut. Dus maar wakker blijven tot het zo laat is. Oja de bunkers komen morgen om 0630 uur…

Maandag 26 november 2012
Inderdaad de planning van gister kwam helemaal uit. Direct na de overdracht konden we gaan slapen, en om 0600 weer opstaan voor de bunkers. Na het bunkeren heb ik nog een snel uurtje rust gepakt om vervolgens weer boodschappen te gaan doen met de matroos/kok. Voor koffietijd waren we daarmee klaar dus konden we nog aanschuiven. Het laden ging erg vlot, het voorste deel zat er al in, voor Lanzarote. Nu alleen nog achterste gedeelte vullen voor Las Palmas.n Rond 1700 uur zat dat er ook in, dus konden we vertrekken om 1730 uur. Om 2100 uur was de loods ook van boord, en waren we buiten. Vervolgens heb ik met de kapitein mijn verslagen nog even doorgenomen en heeft hij ze goedgekeurd, dus direct opgestuurd.

Dinsdag 27 november 2012
Het weer werkt vandaag er mee, dus hebben we de hele buitenboel gewassen en gesopt. Ook heb ik met de machinist samen de smeerolie van de boegschroefmotor vervangen, dat was erg nodig omdat die al zeer zwart was. Toen alles schoon was, was het alweer 1700 uur.

Woensdag 28 november 2012
Vandaag merkte de machinist dat er water in de brandstof zat. Dus buiten gaan kijken en de beschermhoes van beluchting was kwijt geraakt. Direct hierop hebben we alles buiten gecontroleerd. Het weer is immers erg slecht. Gelukkig was dat het enige wat mis was, dus hebben we een nieuwe geplaatst en vast getapet. Dus de hele dag ben ik met de machinist bezig geweest om het water uit de gasolie te halen; beetje voor beetje. De reis na Las Palmas is bevestigd: in West Afrika gaan we vismeel laden voor Esbjerg in Denemarken. Daar zal ik waarschijnlijk van boord gaan. Maar dat is wel een reis van 14 dagen.

• 28 November 2012 - 21:02

Wilma:

Leuk om te horen dat jullie nog een beetje toerist hebben gespeeld afgelopen weekend. Het is geloof ik een van de weinige keren dat je echt van boord bent gegaan om wat van de omgeving te zien. En niet zo mooi dat er water in de brandstof zit. Als dat bij de benzine voor de auto gebeurt geeft dat volgens mij wel problemen. Maar jullie kunnen dat dus weer scheiden. Weer een nieuw klusje bijgeleerd. Ik begrijp dat het weer bij jullie ook niet best is. Hier heeft het enorm gewaaid in het weekend en het wordt langzaamaan kouder met winterse buien. Ik hoop dat je je truien en winterjas hebt meegenomen nu je meldt dat jullie naar Denemarken gaan, want daar is het nog een tandje winterser. Leuk om te horen dat je na de Canarische Eilanden tot slot een wat langere reis gaat maken en nog een andere zee gaat bevaren. Dat is toch wel een heel leuk sluitstuk van wat volgens mij een fantastische stage en ervaring is geworden. En ik vind het natuurlijk ook leuk om te lezen dat je dan daarna weer thuiskomt. Geniet nog even die laatste weken want het is bijna voorbij. Tot horens/ziens!

• 04 December 2012 - 12:07

Annelies:

Hallo Allard,

fijn om weer bij te lezen. Mooie verhalen over de ballastpomp en de lensputdeksels.
    Leuk dat je je nu 3 uur hebt kunnen vermaken in een niet meer aanwezige ruïne. Het feit dat je nu eens iets heel anders zag dan de boot en de zee, speelt daarin misschien ook wel mee.
    En als klap op de vuurpijl nog een reis naar Denemarken.
    Dat lijkt me een mooie afsluiting van je stage.
    Ik ben wel benieuwd of het nog verschil maakt, varen op verschillende zeeën.
    Veel plezier in de laatste weken.
    Groet,
    Annelies