Getij, een nieuwe kapitein en ventilatieroosters - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Getij, een nieuwe kapitein en ventilatieroosters - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Getij, een nieuwe kapitein en ventilatieroosters

Blijf op de hoogte en volg Allard

11 Oktober 2012 | Frankrijk, Bordeaux

Donderdag 4 - Zaterdag 6 oktober 2012
Na de afgelopen dagen onderweg te zijn geweest, en de wachten te hebben meegelopen met de stuurman kwamen we rond 2300 uur aan bij de loods van Bordeaux. Nu is het alleen zo dat de haven van Bordeaux verder de rivier op ligt, dus vanaf het loodsstation is het nog zo’n 5-6 uur varen naar de haven. Helaas kwamen we te laat aan om naar binnen te kunnen. Dat is hier tij afhankelijk. Dus zijn we voor anker gegaan, om 0500 kunnen we namelijk pas naar binnen.

Zondag 7 oktober 2012
Toen om 0430 het anker omhoog gehaald werd, stond er erg veel deining dus was het niet verantwoord voor de loods om met de loodsboot aan boord te komen. Dus kregen we radarbeloodsing. Dit houdt in dat een loods in het controlecentrum op een radar zit te kijken naar het schip en dan via de VHF aanwijzingen geeft. Om een uur of 11 kwamen we dan aan in de haven van Bordeaux. Na nog op laatste moment de kapitein geholpen te hebben met wat administratieve dingen arriveerde ’s avonds de nieuwe kapitein. Tevens zat de auto goed vol met proviand wat ook nog naar binnen moest. Dus met zijn allen weer even aan de slag.

Maandag 8 oktober 2012
Vanochtend om 0730 uur vroeg de stuurman of ik even wilde helpen met de luikenwagen, daar had hij immers nog nooit mee gereden. Om 0900 begonnen het landen van de ‘shredded tires’. Deze versnipperde autobanden zijn echt rotzooi, het komt overal en geeft ‘heerlijke’ rubberstof. Dezelfde ochtend ging kapitein Henk naar huis. Desondanks dat de stuurman en ik de hele dag goed hebben opgelet op het laden hadden we op het einde toch nog trim naar voorover. Dit is erg naar want het hele schip is gebouw op trim achterover. Bij nader inzicht bleek dat een deel van de oorzaak was dat de ballasttanks voorin nog vol waren. Na die geleegd te hebben lagen we bijna gelijklastig (zelfde diepgang voor als achter).
Om 2330 uur kregen we dan de loods. Dit duurde weer zo lang omdat we op het getij moesten wachten.

Dinsdag 9 oktober 2012
Vandaag heb ik de kapitein geholpen met alles waarbij hij vragen had. ’s Middags kwam de stuurman boven en hebben hij en ik de nieuwe kaartcorrecties verwerkt. Omdat die zoveel tijd in beslag nemen ging de dag snel om.

Woensdag 10 oktober 2012
Vanochtend heb ik tijdelijk de wacht van de kapitein overgenomen zodat hij weer allerlei administratie kon doen. Ondertussen ben ik de boekwerken gaan bijwerken. Toen dat ’s middags gedaan was, en de stuurman de wacht had, ben ik aan dek gaan helpen met het losmaken van ventilatieroosters voor de ruimventilatie. Deze zaten namelijk onder de roest dus hebben we die, evenals de frames, mooi kaal gemaakt.

Donderdag 11 oktober 2012
Vandaag zijn we weer verdergegaan met de ventilatieroosters. Na eerst ’s ochtends de rest kaal gemaakt te hebben, hebben we ’s middags alles goed schoongemaakt. En daarna alles in de verf gezet. De jongens hadden een nieuw speeltje dat graag uitwilden proberen, een spuitpistool. Dit is hartstikke leuk alleen nu moeten we de luchtdruk nog aanpassen, want die staat een beetje hoog. Dubbel van wat dat ding vraagt.
Na het eten had de stuurman een mededeling, bij deze gaat de klok een uur achteruit. Dus wij zitten nu al op Nederlandse Wintertijd. Op die manier is het om 0800 al licht buiten.