We zijn weer 'underway' - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu We zijn weer 'underway' - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

We zijn weer 'underway'

Blijf op de hoogte en volg Allard

17 Augustus 2012 | Spanje, Palma de Mallorca

Donderdag 16 augustus 2012
Vanochtend lagen we nog steeds te dobberen. Inmiddels waren we al wel een stukje afgedreven (ongeveer 8 mijl = 15km) en de kapitein zei dat we vanmiddag iets verderop gingen liggen indien er zich geen nieuws aandeed. Omdat het schip toch niet zo rolde stond er voor vandaag een grote klus op het programma. De bakboord ankerlier vertoonde kuren en moest uit elkaar worden gehaald om een pakking terug in positie de duwen. Dus met 4 man daar de hele dag aan staan klussen. Eerst de verhaalkop eraf gesleuteld, verplaatst met behulp van de voormast (is tevens een autokraan). Koppeling losgeschroefd en als laatste de bandrem en nestenschijf (waar de ankerketting overheen gaat) verwijderd. Na lang puzzelen toch de pakking terug gekregen. Alles ingevet en alles teruggeplaatst. Al met al een dagtaak. Wel leerzaam om aan mee te werken, dan begrijp je beter hoe alles in elkaar zit. Na de lunch zijn we een stuk naar het west-noordwesten gevaren. Na aankomst hebben we ongeveer 2 uur gedobberd en toen kwam er nieuws. Er is lading! In Gandia (Spanje) gaan we zakken met Sodium-Sulfaat ophalen voor Oran (Algerije). Maar eerst nog naar Gandia toe, daar komen we zaterdag als het goed is aan.

Vrijdag 17 augustus 2012
Vannacht is er weer lekker doorgevaren aan de afgelegde afstand te zien. Dit is mede te wijten aan het feit dat er wederom geen wind stond, wat resulteerde in prachtig vlakke zee. Dus vanochtend een flink stuk op de handbediening gevaren. Dit ging hartstikke goed, kapitein kwam kijken of ik niet stiekem de stuurautomaat had aangezet zo recht als we voeren. Daarna kaartcorrecties gemaakt. Toen de kaarten gecorrigeerd waren was het de beurt aan de boekwerken. Gelukkig is een groot deel van de boekwerken alleen nog maar digitaal, dus dit werken we bij met behulp van een CD-rom en een paar minuten geduld. De echte papieren boekwerken eisen een stuk meer tijd, papier, inkt en Pritt-Stift. De stuurman was na afloop wel blij dat ik het zo vlot deed, nu hoefde hij het niet af te maken. De tijd vliegt voorbij als je zo aan het knutselen bent in boekwerken, evenals de mijlen overigens. Inmiddels zijn we Mallorca al gepasseerd en is het plan dat we morgen om 1200 uur bij het loodsstation van Gandia zijn. Waardoor we het weekend in de haven liggen en niet op de ankerplaats. Maar we zullen zien.

• 18 Augustus 2012 - 10:05

Trees:

Een rollend schip, een verhaalkop en een nestenschijf. Ik leer heel wat nieuwe woorden. Het maakt het erg interessant je verslagen te lezen. Ik dacht dat de reizen van te voren vast lagen maar dat is bepaald niet zo. Wat avontuurlijk. We genieten van je verhalen.

• 19 Augustus 2012 - 23:31

Els:

Ha Allard,
    Dank voor zoveel informatie, om me aan te sluiten bij Trees, ik leer veel!
    Je bent zeker wel heel erg bruin,of verbrand?
    Succes en tot de volgende mail!

• 20 Augustus 2012 - 11:39

Annelies:

Hallo Allard,

mooie verhalen. Ik heb wel een probleem: al die moeilijke woorden kan ik namelijk niet onthouden. Misschien is een naslagwerkje beschikbaar? Nee hoor, gekheid, ik vind het leuk om je reis te volgen. In je verhalen klinkt enthousiasme, dat is mooi, hard werken is vooral leuk als je er ook van kunt genieten. Al moet je volgens mij af en toe wel doodmoe zijn van al die verschillende klussen, die steeds weer je volle aandacht nodig hebben. Het moet wel bevredigend zijn als het lukt. Op naar de volgende lading. ik kijk uit naar het volgende verslag.

Groet,
    Annelies