gasolie, deklast en een aflosser - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu gasolie, deklast en een aflosser - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

gasolie, deklast en een aflosser

Blijf op de hoogte en volg Allard

28 September 2012 | Frankrijk, Arles

Woensdag 26 september 2012
Het lossen waar ze gister mee zijn begonnen is nog lang niet af dus aan mij de taak vanochtend om de luiken te openen. De matrozen hadden gisteren niet genoeg groenten en fruit gekocht dus die gingen nog wat boodschappen doen. Terwijl zij en de stuurman naar de winkel waren, en de kapitein het lossen in de gaten hield zijn Viktor (machinist) en ik het centrifugaalfilter van de hoofdmotor gaan schoonmaken. Dit filter haalt vuil uit de smeerolie door gebruik te maken van centrifugaalkracht. Het schoonmaken van de filters doen we door alle onderdelen los te halen en te wassen in gasolie (scheepsdiesel). Echter zat er een grote plak vuiligheid aan de schaal dus hebben de rotzooi weg moeten steken met een mes. Toen we klaar waren met het schoonmaken was het alweer lunchtijd. Na het eten stonden de trucks met gasolie al klaar om ons te voorzien van nieuwe bunkers (een grote hoeveelheid brandstof). Na alles gecontroleerd en aangesloten te hebben was het wachten tot alle 64000L aan boord gepompt was.
Ondertussen ging al het lossen gewoon door en na het bunkeren moest al bezems gaan opzoeken om het ruim te gaan vegen. Toen alles klaar stond, kwam te rest terug van de winkels. Dus na boodschappen opgeborgen te hebben kwamen ze helpen om het ruim te vegen. Er is zo gelost dat eerst het achterste deel van het ruim leeg was, en we eventueel snel konden sluiten in geval van regen. Dus alles naar voren vegen wat de grijper heeft laten liggen. Halverwege kwam er dan regen, heel veel regen. Echter ondanks de grote hoeveelheid regen ging het werk gewoon door. Na zo’n 20 minuten was het 1800 uur, dus einde werkdag voor de stuwadoors. En toen stopte ook de regen. Dit is overigens de eerste regen die zie sinds ik aan boord van de Panda ben.

Donderdag 27 september 2012
Vandaag heb ik de fietsen weer gemaakt. Er waren namelijk nieuwe banden opgestuurd vanuit Nederland. Dus deze keer is het vervangen in plaats van plakken. Dus samen met de matrozen alle banden vervangen. Helaas hadden we een probleem met terugplaatsen van het voorwiel van een van de fietsen. We kregen de moeren er niet meer goed op, toen bleek dat het schroefdraad compleet weg was. Dus nadat dat ik de as voorzien had van nieuw schroefdraad was het eindelijk af. Toen was het alweer tijd om te vegen in het ruim, de kraan had immers ook al het voorste deel van het ruim leeg gemaakt. Eenmaal klaar was het lunchtijd, dus na de lunch konden we mooi beginnen met laden van bundels hout voor Casablanca. Terwijl de stuwadoors aan het laden waren , ben ik begonnen aan de reisvoorbereiding voor de komende trip. Helaas is er niets bekend waar over de reis na Casablanca.

Vrijdag 28 september 2012
Vandaag was een zeer drukke dag. Het laden ging gewoon door, in een stug tempo. Ondertussen hebben we de spanbanden voor deklast klaargelegd. Het zijn zoveel pakketten dat het niet allemaal in het ruim past dus komen ook pakketten aan dek te staan. Uiteindelijk zijn dat 139 bundels geworden. Deze bundels moeten natuurlijk goed worden vastgezet, ook bij zware zee mogen ze uiteraard niet schuiven. Ondertussen ben ik alle ‘vrije’ momenten naar de brug gerent om de reisvoorbereiding af te maken. Ik ben gisteren vergeten te melden dat de machinist afgelost is, deze nacht is hij daarom terug naar Litouwen gevlogen. Zijn aflosser is een aardige man uit Oekraïne. Om 1300 uur was de loods aan boord en konden we vertrekken. Na de sluis in Port Saint Louis gepasseerd te zijn was de dag alweer om.