Wassen, mais, en een missend lensputdeksel - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Wassen, mais, en een missend lensputdeksel - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Wassen, mais, en een missend lensputdeksel

Blijf op de hoogte en volg Allard

24 November 2012 | Spanje, Barcelona

Zaterdag 17 november 2012
Na vandaag het ruim gewassen te hebben, zijn we boodschappen gaan doen terwijl het ruim kon drogen.

Zondag 18 november 2012
Een zusterschip van de Panda kwam vandaag binnen in Arles, de Derk. Deze is word bevaren door 4 Nederlanders dus zijn de stuurman en ik daar maar eens gaan buurten. De Panda zit een stuk beter in de verf en lijkt een beetje de geüpdate versie van de Derk, qua apparatuur en machines.

Maandag 19 november 2012
Vandaag hebben ze alle mais in het ruim geladen. Alles kwam uit 1 binnenvaarder, en 4 vrachtwagens. Nadat alles uiteindelijk netjes was getrimd met behulp van 1 luik en de luikenwagen. Hebben we om 1800 uur alles klaar gemaakt voor vertrek, en zijn we vertrokken naar Barcelona.

Dinsdag 20 november 2012
Vandaag is alles buiten afgespoeld, omdat dat al rond de middag klaar was hebben we de rest van de dag rustig aangedaan. Om 1730uur werden we geroepen dat bij het loodsstation waren dus alles klaar gemaakt voor aankomst, nog een uur gewacht op de loods. Toen deze eenmaal aan boord was het nog een half uur varen naar de kade waar we langszij gingen. ’s Avonds zijn de matrozen en ik naar Stella Maris gegaan (zeemanshuis). Alwaar ik een andere Nederlandse stagair tegenkwam, hij was van Terschelling maar we hebben wel wat verhalen uitgewisseld.

Woensdag 21 november 2012
Vandaag is de lading mais gelost. Tijdens het lossen ben ik de machinekamer ingegaan om samen met de machinist ons hoofd nog een keer te breken over het probleem met de ballastpomp. En als afwisseling hebben we de smeerolie van ‘stille’ generator vervangen. Om de stille generator zit een behuizing met geluidsisolatie. Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost maar in Arles komt er een elektricien aan boord om het op te lossen. De volgende reizen zijn namelijk bevestigd door de charteraar: Barcelona – Arles in ballast, om aldaar graan te laden voor Lanzarote en Las Palmas. Een complexere stabiliteitsberekening die ik heb gemaakt omdat de stuurman niet met het programma kan omgaan. Het zijn namelijk 2 verschillende soorten voor 2 verschillende havens. Dus als het ene deel eruit is, moeten we nog een door kunnen varen naar Las Palmas. Gelukkig kwam de berekening uit zodat we de graanschotten op deze manier kunnen laten staan.
Tijdens het lossen van het laatste beetje mais nam de grijper het deksel van de lensput mee. Dit is een groot probleem want terugvinden gaat bijna niet. En het is nodig voor de volgende lading. Dus aangezien de stuurman op de brug bleef, heb ik het initatief genomen om de stuwadoor ernaar te laten zoeken. De kapitein deelde aan de agent mee dat we zonder niet vertrokken. Helaas hebben ze hem niet kunnen vinden, dus vroegen ze om nog 1 zodat ze hem konden namaken. Dus een andere lensputdeksel meegegeven en binnen een uur zouden ze terug zijn. Heel netjes een uur later was de voorman er, met 3 stuks: degene die kwijt was, degene die ze meegekregen hadden een nog een kopie. Dus nu hebben we een reserve. Na de voorman bedankt te hebben, hebben ze aan boord gebracht en de gangway opgeborgen. De loods was inmiddels al onderweg dus zijn we om 2000 uur vertrokken. Nadat weer weg waren op zee en de loods van boord was, ging ik nog even langs bij de kapitein die mij bedankte voor mijn inzet over de missende lensputdeksel.