Wassen, wassen en de markt - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Wassen, wassen en de markt - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Wassen, wassen en de markt

Blijf op de hoogte en volg Allard

24 November 2012 | Frankrijk, Arles

Donderdag 22 november 2012
Vandaag hebben we alles buiten goed geschrobd en gewassen. Toen dat gebeurd was, ben ik de machinekamer in gegaan om te helpen met wat klusjes. De machinist wordt namelijk zondag in Arles afgelost, daarom wil hij alles schoon en olievrij hebben. Na het schoonmaken overal was het 1600 uur. Toen kregen we de loods aan boord. Vierenhalf uur later, om 2030 lagen we langs de kant in Arles. Hier blijven we liggen tot maandag, dan komen de binnenvaarders met graan langszij liggen.

Vrijdag 23 november 2012
Omdat de volgende lading graan is, wil de kapitein het ruim gewassen hebben. Dus hebben we dat vanochtend gedaan. Omdat de zon scheen hebben de luiken open laten liggen en alles op laten drogen door de zon. Helaas ging die ’s middags weer weg dus toen hebben de ruimventilatie aangezet. Ook kwam er nog een elektricien uit Marseille, die het probleem met de ballastpomp binnen een half uur oploste; het thermisch relais (tegen oververhitting van andere componenten) was deels stuk. Na 2 keer heen en weer rijden kwam hij met het goede onderdeel terug en hebben we dat gelijk geïnstalleerd en getest. Perfect!

Zaterdag 24 november 2012
Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om naar de zaterdagse markt te gaan hier in Arles. De matrozen, kapitein en ik. Oja ook nog een boel boodschappentassen. De matroos-kok vond namelijk dat er meer groenten op voorraad moesten zijn voor de reis van 7 dagen (en waarschijnlijk ook terug). Dus hebben die ingekocht; de marktkoopmevrouw vond dat we van alles 1 extra mee moesten nemen ‘á la maison’. De kok blij, kapitein blij, mevrouw blij. Dus tevreden terug naar boord gekeerd. Na het eten heb ik nog een rondje Arles gefietst en toen was de dag alweer voorbij. Morgen gaan we met de agent naar een ruïne hier in de buurt.