Eerst Napels zien, dan zien we wel weer - Reisverslag uit Napels, Italië van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Eerst Napels zien, dan zien we wel weer - Reisverslag uit Napels, Italië van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Eerst Napels zien, dan zien we wel weer

Blijf op de hoogte en volg Allard

11 Augustus 2012 | Italië, Napels

Woensdag 8 augustus 2012
Na een goede nachtrust waren alle luiken al open gelegd en de stuwadoors waren al sinds 0630 uur bezig met laden. Omdat er een goede wind stond zat alles onder het kaf, van het graan. Met de jongens allemaal afval verzameld en weggegooid. Daarna was alweer koffietijd, we hadden immers erg veel afval gemaakt de afgelopen 2 weken. Na koffietijd zijn we begonnen om de koming te vegen (de rails waar de luiken in liggen). Deze zat namelijk ook onder het graan, en deze moet schoon zijn om de luiken goed te laten afsluiten. Toen zaten we alweer vol dus de luiken dichtgedaan, vastgezet en vertrokken richting Napels, Italië. Door het vegen van de koming en het lekken van de ‘bucket’ lag er ongeveer een ton graan in het gangboord. Lekker schoongeveegd allemaal, voor dat beide gangboorden schoongemaakt waren was het al weer etenstijd. Na het eten alles klaargemaakt voor sluizen. Toen het sluizen voorbij was alles weer zeevast gemaakt, lijnen opgeruimd, anker vastgezet. Vervolgens maar weer eens een bezoekje gebracht aan de brug, waar ik te horen kreeg dat we maandag pas gaan lossen in Napels, dus kunnen we met eco-speed varen. En dan liggen we nog 2 dagen ten anker voor de haven. Met de stuurman goed gekeken of we geen zeilbootjes omver varen. Een uitdaging hier voor de kust van Marseille, het zijn er flink veel en er zijn er weinig die de verkeersregels kennen.

Donderdag 9 augustus 2012
Vandaag een hele dag op de brug gestaan en flink veel geleerd. Wederom waren er veel bootjes die we tegenkwamen. Maar tussen de bedrijven door heb ik een reisvoorbereiding gemaakt voor de reis van Napels naar Gabes (Tunesië). Helaas had ik een kortere route kunnen nemen dus heb ik dat vervolgens gedaan tezamen met de kapitein. Verder nog nieuwe kaarten op de ECDIS (kaartenprogramma) gezet. En de hele dag heb ik kunnen genieten van het lawaai van de Filippijnen. Deze hebben namelijk het dak van de brug wit geschilderd, in de hoop dat het dan koeler blijft op de brug. Maar voordat ze konden schilderen moest natuurlijk wel alles geschuurd en geborsteld worden. En boven je hoofd op een stalen dak is dat erg luid. Verder de dag vol gemaakt met een beetje spelen met de radarinstellingen en situaties schetsen van de stuurman.

Vrijdag 10 augustus 2012
Een leuke dag gehad vandaag, erg veel gelachen maar vooral veel gedaan. Eerst eens een planning gemaakt welke dingen ik wil en kan doen de komende tijd voor mijn stageboek. Vervolgens maar daar mee begonnen. Omdat het relatief rustig was op het water mocht ik van de kapitein een half uurtje met de hand sturen. Dus van de stuurautomaat afgehaald en dan maar op het kompas, roerstand-aanwijzer en de besturing kijken en sturen. Nog best lastig, na een aantal minuten lukte het pas om de kop binnen 3 graden te houden. Gelukkig hebben we een stuurautomaat, anders doen we anderhalf keer zo lang als over deze afstand. Gezien we toch genoeg water om ons heen hadden liet de kapitein even zien hoe snel het schip draait. Wow, dat is heel snel. Het lijkt wel of we varen met een buitenboordmotor. Het schip is ongeveer 89 meter lang en draait 360 graden in een bestek van slechts 120 meter. Daarna de uitleg gehad hoe het komt, er hangt een straalbuis om de schroef. Na dit geslinger was wel iedereen aan boord wakker, maar ja dat hoort erbij. Daarna kreeg ik de taak om onderhoud te plegen aan alle waterdichte deuren, rubbers bekijken en sloten smeren. Dit lijkt misschien niet zo belangrijk maar het is een officiële verplichting. Gedurende de dag ook nog geoefend met wolken herkennen.
Oja we zijn inmiddels al bij Napels en mogen morgenmiddag naar binnen. Dus vannacht een ankerwachtje voor de boeg; 0600-0900 uur en vervolgens aan het werk.

Zaterdag 11 augustus 2012
Om 0600 uur opgestaan voor het houden van mijn ankerwacht. Van de tijd gebruik gemaakt om een verslag te maken voor school. Hiervoor moest ik alle veiligheidmiddelen benoemen en hun doel duidelijk maken. Hiermee ben ik doorgegaan tot het af was. Dit was rond 1145uur, op het moment dat ik de kapitein wilde vragen of hij zijn goedkeuring wilde geven werden we opgeroepen door de loodsdienst dat we naar binnen konden. Dus snel wat soep gegeten, verslag opbergen, anker ophalen en naar binnen gevaren. Het was ons al bekend maar maandag word er pas begonnen met lossen. Dus liggen we het weekend binnen. Morgen gaan we met zijn allen de wal op om Napels te bekijken. Vandaag hadden we een barbecue als verjaardagsfeestje voor Margreet, de dochter van de kapitein. Woensdag is haar verjaardag pas, maar nu hadden we tijd om het vieren. Dus lekker buiten gezeten totdat Shrek 3 begon op televisie en toen zijn we dat gaan kijken met zijn allen.
Morgen uitslapen, we kunnen immers pas om 11 uur de wal op.

• 11 Augustus 2012 - 23:34

Marleen:

hoi allard,
    wat een gedoe zeg, als je steeds dagen moet wachten voor je de haven in kan. maar ook een beetje vakantie natuurlijk. zeker in die zomerse temperaturen.
    leuk om napels te gaan bekijken.
    ik ben benieuwd of het een beetje opgeruimd is daar. afgelopen jaren waren de vuilophalers daar regelmatig in staking.

veel plezier verder.

groet, jan, maks en marleen

• 11 Augustus 2012 - 23:56

Wilma:

Ik ben ook wel benieuwd hoe Napels er uit ziet. toch wel fijn dat die Italianen niet zo hard werken in het weekend, heb jij ten minste tijd om de wal op te gaan. Was dat trouwens spannend om te varen? Toch wel een veilig gevoel zo'n stuurautomaat. Enne, hoe oud is Margreet geworden/ gaat ze worden a.s. woensdag? Veel plezier en geniet van het avontuur en de temperatuur!

• 13 Augustus 2012 - 11:46

Lydia:

Hoi Allard,

Lees elke keer met veel plezier jouw reisverslag. Nooit geweten dat er ook zoveel onderhoud gepleegd moet worden tijdens het varen.
    Na het vorige verslag heb ik op de website traffic.com gezocht naar de Panda. Wat je dan allemaal te zien krijgt!!!! Er gaat een wereld voor je open. Er waren meer schepen met die naam en het schip dat ik aanklikte lag in de Eemshaven. Duidelijk niet het goede schip uitgekozen.
    Kijk weer uit naar je volgende verslag en hoop dan te lezen wat je van Napels vond en wat je deze week weer allemaal meegemaakt hebt.
    Veel plezier en hartelijke groeten,

Lydia, Frans en Marjolein