twee kranen, nog een aflosser en nachtwachten - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu twee kranen, nog een aflosser en nachtwachten - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

twee kranen, nog een aflosser en nachtwachten

Blijf op de hoogte en volg Allard

04 Oktober 2012 | Marokko, Casablanca

Zaterdag 29 september 2012 - Zondag 30 september 2012
Vandaag was weer een schoonmaakdag. Omdat we op zee zitten kunnen we ook nog eens veel uitrusten. Ik had besloten om maar aan verder te gaan met mijn verslag over het aanmeren. Het bleek alleen wel meer te moeten bevatten dan dat ik dacht, dus helaas niet afgekregen.

Maandag 1 oktober 2012
Vandaag was het nog steeds weekend, maar om mijzelf toch nuttig te maken en op de brug te zijn bij het passeren van Gibraltar Strait. Heb ik vandaag de alle correcties gedaan. Ik wordt er steeds netter en sneller in. Heeft dat knutselen van vroeger toch nog nut gehad. Tussendoor was ik ook nog uitkijk bij de passage van Gibraltar, dit een stuk zeer druk bevaren water. Om het verkeer goed te scheiden zijn er Traffic Lanes aangelegd. Helaas vinden de plaatselijke vissers dat dat niet voor hun geldt, ze liggen namelijk precies op het midden van de vaarroute, ondanks dat dit ten strengste verboden is. Naast dat het natuurlijk levensgevaarlijk is. Dan zijn er ook nog veerboten die van Noord naar Zuid willen, en andersom. Tevens zijn er zeilboten, die ook nog nooit van verkeersregels gehoord hebben, maar gelukkig zijn ze ook niet te zien op de radar. Dus opletten, opletten en nog meer aandacht. Geluk was dat het deze keer goed zicht was, en geen mist. Wel een mooi uitzicht dus.

Dinsdag 2 oktober 2012
Vanochtend om 0900 uur kwamen we aan in de haven van Casablanca. Direct bij aankomst begonnen ze met het lossen. Met twee kranen tegelijk zelfs, erg uniek voor Afrika. Het ging zo snel dat om 1500 uur al klaar waren met lossen. Intussen hadden we nieuwe ladingorders ontvangen: versnipperderde autobanden laden in Bordeaux, voor Jorg Lasvar (Marokko). Alles klaar gemaakt voor vertrek, maar eerst wachten. Deze keer niet op de loods, maar op de nieuwe stuurman. De Belgische stuurman die aan boord zat werd afgelost door een Nederlander. Een nieuwe stuurman voor dit schip, ondanks dat de beste man al 52 jaar is heeft hij pas 9 maanden zijn vaarbevoegdheid bewijs. Toen hij 30 minuten aan boord was vertrokken we al. Hij was gelijk ingedeeld op de wacht van 0000 – 0700 uur diezelfde nacht. Aan mij de taak om hem daarbij te assisteren. Hij was immers nieuw, nog niet zo lang aan boord en onbekend met veel apparatuur.

Woensdag 3 oktober 2012
Vanochtend dus 7 uur lang de stuurman geholpen met zijn eerste wacht. Omdat er veel was dat ik moest uitleggen en veel te vertellen was over de gang van zaken aan boord ging de tijd gelukkig erg snel. Gelukkig was er niet zoveel verkeer dat ons kruiste dus hoefden we ons daar niet zo druk over te maken. Om 0700 uur nam de kapitein de wacht over, en hebben afgesproken dat ik de stuurman ’s middags ook zou helpen met zijn wacht. Er zijn immers onwijs veel dingen die hij moet weten, en dat kan helaas niet allemaal tegelijk. Daarnaast heeft de kapitein ook zijn rust nodig, dus kan hij ook niet alles uitleggen. ’s Middags om 1600 uur kwam de kapitein boven om de laatste administratieve dingen te regelen met de stuurman, dus kreeg ik de wacht. ‘Bij problemen geef je maar een gil’, dus tot 1800 het schip om Cabo de Sao Vincente (Portugal) heen gestuurd. En netjes de koerswijzigingen in het logboek gezet. Daarna nam de kapitein de wacht over en konden wij gaan eten. Na het eten maar besloten dat ik vannacht nog even meeloop. Zodat de stuurman rustig aan kan wennen, en er nog iemand op de brug is indien hij vragen heeft.

  • 05 Oktober 2012 - 18:01

    Annelies:

    Hallo Allard,

    ik heb even wat bijgelezen, er stonden weer eeen boel nieuwe dingen voor me bij.
    Ik hoor je wel over hoge golven, maar ziet over zeeziekte. Heb je zeker geen last van?
    Ik verwacht in december een bonkvan een kerel, met zeebenen en armen als kabels.
    Schrijf verder, en laat maar weten wanneer de stuurman net zoveel weet als jij.
    Groet.

  • 07 Oktober 2012 - 21:00

    Wilma:

    Hoi Allard,
    Het is toch wel heel stoer hoor, dat jij als stagiair de stuurman wegwijs mag en kan maken op het schip. En dat de kapitein daar ook alle vertrouwen in heeft! En zo te lezen is het op het water/de zee al net zo als op het land met het verkeer. Er is een categorie dat rekening met de ander houdt en er is een categorie die denkt, weet, verwacht dat er een categorie is die rekening met de ander houdt en dus een eigen koers vaart, en dat dan in letterlijke zin. Als jij nu maar behoort tot de categorie die rekening met de ander houdt, dan slaap ik rustiger. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Hier is het inmiddels al aardig herfstweer, met wind, regen en lagere temperaturen. Ik weet niet hoe het in Bordeaux en Marokko is, maar ik denk zo dat je niet jaloers hoeft te zijn. Geniet verder, en laat het ons weten, dan genieten wij mee. groetjes

  • 07 Oktober 2012 - 22:30

    Els:

    Ha Allard,
    Geweldig, wat jij allemaal meemaakt, als het zo doorgaat ben jij een volleerd zeeman als je deze reis gemaakt hebt! en wat trouw hou jij het dagboek bij , goed hoor , ga zo door! je bent vast lekker gekleurd zo op het zeewater en in de zon?
    succes, groet, els

  • 26 Oktober 2012 - 19:23

    Allard Der Weduwe:

    Ha Annelies, Mamma, en Tante Els
    Leuk om te horen dat jullie mij volgen!

    @Annelies: van zeeziekte heb ik gelukkig geen last gehad tot nu toe. Gelukkig het schip ook een heel stabiel schip. en de accomodatie is niet zo hoog, waardoor we niet zover heen en weer worden geslingerd

    @Mamma: De stuurman weet wel meer dan ik, maar ik weet hoe de Panda aan allerlei dingen een eigen draai geeft. Hoe er geveegd word in het ruim, waar alle papieren zijn te vinden enzovoorts.
    Inderdaad, er zijn verkeersregels op zee. Nouja eigens heet het Bepalingen ter Voorkomingen van Aanvaringen. Het boek staat in de kast geloof ik. Maar de belangrijkste regel is: Niets in deze regels onthoudt u ervan om de regels van het goede zeemanschap toe te passen.
    Gelukkig is het wel lekker zonnig ja.

    @Tante Els: Volleerde zeeman ben ik nog lang niet. Ik ben inderdaad wel iets verkleurd(denk ik) maar vooral mijn armen en gezicht omdat je buiten in principe een overall draagt.

  • 26 Oktober 2012 - 19:23

    Allard Der Weduwe:

    Ha Annelies, Mamma, en Tante Els
    Leuk om te horen dat jullie mij volgen!

    @Annelies: van zeeziekte heb ik gelukkig geen last gehad tot nu toe. Gelukkig het schip ook een heel stabiel schip. en de accomodatie is niet zo hoog, waardoor we niet zover heen en weer worden geslingerd

    @Mamma: De stuurman weet wel meer dan ik, maar ik weet hoe de Panda aan allerlei dingen een eigen draai geeft. Hoe er geveegd word in het ruim, waar alle papieren zijn te vinden enzovoorts.
    Inderdaad, er zijn verkeersregels op zee. Nouja eigens heet het Bepalingen ter Voorkomingen van Aanvaringen. Het boek staat in de kast geloof ik. Maar de belangrijkste regel is: Niets in deze regels onthoudt u ervan om de regels van het goede zeemanschap toe te passen.
    Gelukkig is het wel lekker zonnig ja.

    @Tante Els: Volleerde zeeman ben ik nog lang niet. Ik ben inderdaad wel iets verkleurd(denk ik) maar vooral mijn armen en gezicht omdat je buiten in principe een overall draagt.

  • 26 Oktober 2012 - 19:23

    Allard Der Weduwe:

    Ha Annelies, Mamma, en Tante Els
    Leuk om te horen dat jullie mij volgen!

    @Annelies: van zeeziekte heb ik gelukkig geen last gehad tot nu toe. Gelukkig het schip ook een heel stabiel schip. en de accomodatie is niet zo hoog, waardoor we niet zover heen en weer worden geslingerd

    @Mamma: De stuurman weet wel meer dan ik, maar ik weet hoe de Panda aan allerlei dingen een eigen draai geeft. Hoe er geveegd word in het ruim, waar alle papieren zijn te vinden enzovoorts.
    Inderdaad, er zijn verkeersregels op zee. Nouja eigens heet het Bepalingen ter Voorkomingen van Aanvaringen. Het boek staat in de kast geloof ik. Maar de belangrijkste regel is: Niets in deze regels onthoudt u ervan om de regels van het goede zeemanschap toe te passen.
    Gelukkig is het wel lekker zonnig ja.

    @Tante Els: Volleerde zeeman ben ik nog lang niet. Ik ben inderdaad wel iets verkleurd(denk ik) maar vooral mijn armen en gezicht omdat je buiten in principe een overall draagt.

  • 26 Oktober 2012 - 19:23

    Allard Der Weduwe:

    Ha Annelies, Mamma, en Tante Els
    Leuk om te horen dat jullie mij volgen!

    @Annelies: van zeeziekte heb ik gelukkig geen last gehad tot nu toe. Gelukkig het schip ook een heel stabiel schip. en de accomodatie is niet zo hoog, waardoor we niet zover heen en weer worden geslingerd

    @Mamma: De stuurman weet wel meer dan ik, maar ik weet hoe de Panda aan allerlei dingen een eigen draai geeft. Hoe er geveegd word in het ruim, waar alle papieren zijn te vinden enzovoorts.
    Inderdaad, er zijn verkeersregels op zee. Nouja eigens heet het Bepalingen ter Voorkomingen van Aanvaringen. Het boek staat in de kast geloof ik. Maar de belangrijkste regel is: Niets in deze regels onthoudt u ervan om de regels van het goede zeemanschap toe te passen.
    Gelukkig is het wel lekker zonnig ja.

    @Tante Els: Volleerde zeeman ben ik nog lang niet. Ik ben inderdaad wel iets verkleurd(denk ik) maar vooral mijn armen en gezicht omdat je buiten in principe een overall draagt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allard

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 34147

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Tweede Stage, Fairmount Glacier

21 Juli 2012 - 31 December 2012

Stage op de mv Panda

Landen bezocht: