Marokko, Sevilla en een barbecue - Reisverslag uit Nador, Marokko van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Marokko, Sevilla en een barbecue - Reisverslag uit Nador, Marokko van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Marokko, Sevilla en een barbecue

Blijf op de hoogte en volg Allard

23 September 2012 | Marokko, Nador

Vrijdag 14 september 2012
In de machinekamer was vandaag niet echt iets bijzonders te doen, dus maar naar de brug gegaan. Daar kreeg ik van de kapitein de wacht zodat hij wat administratie kon doen. Helaas kregen we de wind en stroming op de kop in plaats van achter waardoor de snelheid flink afnam. Hier kreeg ik commentaar op, maar ik kon er natuurlijk helemaal niets aan doen. In de middag kreeg ik de opdracht om alle hangsloten uit de gasolie te halen en terug te plaatsen. Gister zijn alle hangsloten verzameld en in de gasolie gelegd om te smeren. Dus na wat schoonmaken weer teruggeplaatst en voorzien van nieuw vetkoord, tegen het zoute water. Daarna was het de beurt aan alle scharnieren om gesmeerd te worden. Vetpomp gepakt alle scharnieren voorzien van nieuw vet, alleen voordat alles goed schoon was werd het al 1700 uur. Morgen maar schoonmaken dan…

Zaterdag 15 september 2012
Vanochtend om 0800 kwam de loods aan boord voor de haven van Nador, Marokko. Direct toen we langszij kwamen hebben we alles losgemaakt zodat er gelijk kon worden begonnen met het lossen. Helaas zijn we in Afrika, en niet in Spanje (dat hier 300 meter verder ligt, Mellila). Dus hebben we gangway-wacht. Bovendien is het morgen zondag en dan werken ze niet hier. Vandaag dus geen tijd gehad om de scharnieren schoon te maken, morgen weer een dag. Het lossen gaat wel redelijk vlot, het ziet er naar uit dat we maandag leeg zijn.

Zondag 16 september 2012
Vannacht tijdens mijn gangwaywacht kwamen er drie jonge mannen aanlopen en toen ik opstond om het beter te bekijken renden ze weg, verstekelingen dus. Om maar het belang van een gangway-wacht aan te tonen. Want morgen zullen ze ongetwijfeld weer een poging wagen.
Na de rest van de dag gerelaxt te hebben, is het weer bedtijd. De gangwaywachten lopen namelijk gewoon door.

Maandag 17 september 2012
Vandaag is er weer verder gegaan met het lossen. Om 1700 uur waren ze klaar en konden we losgooien. Zo zijn we vertrokken naar Sevilla, in ballast. Het ballastwater zorgt ervoor dat het schip nog een beetje diepgang heeft. Zo houden we de schroef in het water, en zorgen we dat niet helemaal wegwaaien bij slecht weer. Immers, hoe dieper je ligt hoe stabieler je bent (Niet helemaal waar, maar dan wordt het heel lastig). Ook kunnen we het ballastwater gebruiken om het schip scheef of recht te leggen. Door aan één kant water de tank in de pompen en aan de tank aan de andere kant leeg te laten.

Dinsdag 18 september 2012
Vandaag hebben we het ruim bij gestipt. Alle plekjes roest in het ruim zijn voorzien van een nieuw laagje ver. We doen niet het hele ruim omdat dat erg veel verf kost, zo’n 120 liter. Naast verf kost het ook een volledige dag, als iedereen meehelpt. Het bijstippen kost maar aan 2 mensen een dagje werk. Het resultaat is alleen wel dat het ruim er uitziet als een groot camouflagenet. We gaan namelijk over op een ander merk verf. Die heeft net een andere kleur. Maar gelukkig is er geen roest meer te vinden in het ruim.

Woensdag 19 september 2012
De dag begonnen met het wassen van het schip. Het schip wordt wel redelijk veel gewassen, maar dat is wel de reden waarom het schip er zo goed uitziet. Immers alle zoutafzetting van de reis, wordt er voor de aankomsthaven al afgespoeld. Dat zorgt ervoor dat de roest niet de tijd heeft om door de verflaag heen te komen.
Maargoed, na de hele dag gewassen te hebben, kwamen we om half 11 ’s avonds aan in de haven van Sevilla. Na het vastleggen maar gelijk wat rust gepakt.

Donderdag 20 september 2012
Vanochtend is de fumigation-firma begonnen met vergassen van het ruim, dus rond 1400 uur kan er begonnen worden met laden.
De taak aan mij vandaag was om alle overlevingspakken en reddingvesten aan boord te controleren. Dat houdt in dat je de overlevingspakken controleert op eventuele scheuren en lekkages. De reddingvesten moeten zijn voorzien van lampjes die moeten werken als in contact komen met water en dat moet natuurlijk werken.
Rond het koffiepauze zagen we ander Nederlands schip (de Douwe S) de plek achter ons innemen. Dus nadat ze waren afgemeerd daar even naar toe gelopen en de bemanning aangesproken. Het bleek dat de kapitein van de Douwe S en onze Panda elkaar al meer dan 35 jaar kennen en elkaar al 8 jaar niet meer gezien hadden. Dus het leidde tot een gezamenlijke barbecue van beide schepen bij ons op het achterdek. Dit gebeurde gewoon terwijl het werk voor de stuwadoors doorging. Dit stopten namelijk pas om 2300 uur.

Vrijdag 21 september 2012
Vanochtend hadden we race, gisteren bij de barbecue hebben we afgesproken wie vanochtend als eerste de luiken open had. Helaas verloren, omdat de stuurman van de Douwe S 10 minuten eerder was begonnen.
Tevens heb ik gister tijdens barbecue met de bemanning van het andere schip kennis gemaakt, ook met hun stagiair. Deze blijkt in het zelfde jaar en op dezelfde school als ik te zitten. Ondanks dat kan ik mij niet herinneren dat ik hem ooit gezien heb. Desondanks kreeg ik wel een uitgebreide rondleiding van hem, op hun schip. Ben ik blij dat ik op de Panda zit; de sfeer is veel gezellige, en alles is een stuk logischer en kleiner ingericht hier. Daarnaast is hun schip anderhalf jaar geleden afgebouwd in China, en heeft het al stuk meer problemen gehad dan dit schip dat al 11 jaar oud is. Daarnaast ziet de Panda er een stuk mooier uit, qua onderhoud en uiterlijk.
Om 1530 uur waren ze dan eindelijk klaar met laden en met de fumigation. Dus alles zeevast gemaakt en om 1800 uur kwam de loods. Dus vertrokken uit Sevilla. Rond middernacht kwamen we weer in zee, dus moest ook het anker worden vastgezet en de loods van boord. Dus een bezoekje aan de brug gebracht om de kapitein hierbij te assisteren. Daarna was het hoog tijd voor een dutje.

Zaterdag 22 september 2012
Toen ik vanochtend op de brug kwam om daar te beginnen met schoonmaken, zagen we overal dolfijnen. Dus naar de boeg gelopen om te kijken om ze daar aan het spelen waren. Ja hoor, een groep van zeker 25 dolfijnen speelde in de boeggolf. Een prachtig gezicht; springen, rollen en dat alles zonder moeite; als ze twee keer met de staart zwaaien zijn ze weg. Constant was er toevoer van nieuwe dolfijnen die erbij kwamen. Zelfs een baby dolfijntje hield het lang vol om te springen en rollen. Na 20 minuten kijken, begon de deining weer toe te nemen, dus maar weer verder gegaan met schoonmaken. Na het schoonmaken, lekker aan mijn verslagen gewerkt.