Aangekomen in Arles, eindelijk... - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Aangekomen in Arles, eindelijk... - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Arles, eindelijk...

Blijf op de hoogte en volg Allard

07 Augustus 2012 | Frankrijk, Arles

Maandag 6 augustus 2012
Vandaag lekker gevaren, er stond een kleine tegenwind en een beetje deining. Dus dat was niet zo goed voor de snelheid. De aankomst tijd bij het loodsstation naar Arles is ongeveer 11 uur morgenochtend.
Ik heb de hele dag de jongens aan dek geholpen om het schip te soppen. Al het zout en zand verwijderd door lekker te soppen. Het zand is afkomstig uit de Sahara, en heel Noord Afrika is bedekt door een zandkleedje. Toen alles weer lekker schoon was de dag al voorbij. Gelukkig is het geen groter schip want dan waren we niet klaar geweest voor het avondeten. Lekker vroeg gaan slapen want we weten niet wat de dag van morgen ons gaat brengen, misschien wel doorwerken ’s nachts.

Dinsdag 7 augustus 2012
Vanmorgen op de brug verschenen want aan dek was ik niet nodig. De kapitein heeft me toen kennis laten maken met het stabiliteitsprogramma, om te laten zien hoe we het ruim kunnen indelen en wat dan de gevolgen zijn van de lading. Omdat we graan gaan laden vanmiddag zijn er speciale eisen aan de ruimen. Graan kan immers overgaan (verschuiven), waardoor al het graan aan 1 kant van het schip komt te liggen. Dus zal er zo min mogelijk ruimte tussen de bovenkant van de lading en de onderkant van de luiken moeten zitten (ullage heet dat). Deze afstand mag dit specifieke geval niet meer dan een meter zijn dus moeten we het ruim zo indelen dat we het precies kwijt kunnen (2600 ton). Dus hebben we verschillende gevallen uitgerekend. Toen we daarmee klaar waren, passeerden we het punt waar de loods aan boord komt. Dus loods opgevangen, alles klaar gemaakt voor het sluizen. De sluis in Port Saint-Louis ingegaan, de rivierloods voor de Rhône verwelkomt en de Rhône opgevaren naar Arles. Rond 1600 uur kwamen we dan aan in Arles, meteen werd er een taxi besteld om naar de supermarkt te gaan om proviand te gaan halen. Na 2 winkelwagens overvol geladen te hebben met de taxi teruggegaan naar de haven waar het inmiddels al 1930 was. Na even wachten was er pizza en als afsluiting van de dag hebben we een sjoeltoernooi gehouden.

Omdat er nog wat vragen zijn over hoe we weten welke lading we waar ophalen hier even een korte uitleg.
Het schip is van de kapitein, deze heeft het schip gekocht met de bank en Wagenborg Shipping (een grote rederij die een aantal schepen laat bouwen en verkoopt aan kapiteins). Wagenborg en de kapitein beslissen samen welke charteraar ze willen voor dit schip (charteraar = soort bevrachter). In ons geval is dat momenteel West-Trade. Een Duitse maatschappij die het schip per dag een X bedrag geeft, en verteld vervolgens welke lading ze waar moet ophalen en naartoe moet brengen. Hierdoor heeft een eigenaar de zekerheid van inkomsten en hoeft hij zelf niet opzoek naar lading. Daarentegen krijgt hij voor waardevolle vrachten evenveel als goedkope lading.
Daarnaast heeft elke lading een aangewezen agent die contact is tussen de haven, ladingeigenaar, overheid en het schip
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zo niet stel gerust vragen.

PS: mocht je onze exacte positie willen weten kijk dan op http://www.marinetraffic.com en zoek naar Panda (als deze er niet tussen staat heten we Meerval(Vraag niet waarom))