Na twaalf dagen eindelijk weer een verslag - Reisverslag uit Sant'Antioco, Italië van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Na twaalf dagen eindelijk weer een verslag - Reisverslag uit Sant'Antioco, Italië van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Na twaalf dagen eindelijk weer een verslag

Blijf op de hoogte en volg Allard

17 November 2012 | Italië, Sant'Antioco

Zondag 4 november 2012
Vandaag zijn ze verder gegaan met lossen. Na hard werken is het afgekomen. Om 2130 uur waren we leeg, zaten de luiken vast op hun plek en konden we vertrekken. Inmiddels is de volgende lading al bevestigd; terug naar Arles in ballast en dan nog eens 2100 m³ hout laden voor Bejaia (Jippie). Waarschijnlijk weer 5 dagen ten anker, maarja eerst maar eens onderweg naar Arles. Als het goed is hebben we morgenochtend weer internet.

Maandag 5 november 2012
Vannacht heb ik niet zo goed geslapen, omdat het weer erg slecht was en het 4 op 8 af ritme zat erin. Er stond buiten een goede deining van 5 meter en de windkracht was ongeveer 9-10 Bft, die kwamen beiden schuin van achter. Helaas is dat de meest nare richting voor het schip, dat in ballast vaart want dan draait het schip om alle assen. Gelukkig niet zeeziek geweest, maar werk aan dek was onmogelijk dus hebben alles binnen schoongemaakt.

Dinsdag 6 november 2012
Vandaag was het weer een stuk beter dus konden we het schip mooi schoonmaken aan de buitenkant. Voordat we om 2100 uur aankwamen in Arles. Morgen staat er op het programma dat er bunkers komen, gaan we boodschappen doen en moet het laden afkomen, erg druk dus.

Woensdag 7 november 2012
Vanochtend om 0500 uur was de tankauto met de 30 m³ diesel er. Aangezien ik daarbij moest zijn voor mijn verslag begon de dag dus vroeg. Toen de tankauto leeg was om 0600 uur ben ik weer naar mijn kooi gegaan voor 1 uurtje slaap. Na het ontbijt zijn we naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen. Om 1130 uur hadden we afgerekend en vroegen we om een taxi, helaas waren die alweer niet beschikbaar. Geprobeerd om de kapitein te bellen die nam niet op, dus de dame achter de balie besloot nog een keer te bellen. Nu zouden er 2 kleine taxi’s komen. Om 1200 belde de kapitein terug, wat er aan de hand was; er waren nog steeds geen taxi’s in zicht dus uitgelegd en hij ging wel naar de agent toe. Om 1230 kregen we bericht van de kapitein dat er over 30 minuten een taxi aankwam. Dus wachten maar, en verhip daar was een taxi om 1300 uur. Eenmaal terug bij het schip waren ze al halverwege met laden. Terwijl de stuurman en de kapitein daarmee bezig gingen, kreeg ik de taak om de computer in het kapiteinskantoor te repareren. Deze is namelijk 2 dagen geleden gecrasht. Dus na wat herinstallaties bleek dat de netwerkkaart kapot was. Aangezien de kapitein toch de wal op zou gaan, heeft hij aldaar een nieuwe gevonden. Na lang ploeteren en wachten op downloads werkt alles weer perfect. Om 1800 uur waren alle trossen los en gingen we op weg naar Bejaia, alweer. Na om 2100 uur de loods van boord te hebben geholpen, gauw mijn kooi opgezocht.

Donderdag 8 november 2012
Toen we vanochtend verf wilden pakken, kwamen we erachter dat in de Paintstore een bus thinner lek was geraakt, en al die thinner was inmiddels verdampt. Dit had als resultaat dat alle verf op het plafond en de vloer loszat. Dus besloten om dat allemaal maar te op te ruimen. Voordat we naar binnen konden om aan de slag te gaan hebben we het eerst een half uur laten ventileren, omdat de damp zo sterk was dat we anders binnen 3 minuten high waren geweest. Dus daarna begonnen met afsteken. Gelukkig was het makkelijk om los te maken, helaas was wel erg veel. Dit had als resultaat dat we pas om 1700 uur klaar waren.

Vrijdag 9 november 2012
Na het afkrabben gisteren is vanochtend alles in de verf gezet door 1 van de matrozen. Aan mij de taak om de ballastpompen en aangrenzende leidingen in de machinekamer te verven. Deze zijn nu weer mooi wit, in plaats van zeegroen. Toen we dit af hadden kregen we het nieuws dat we wederom ten ander gingen voor de kust van Bejaïa. Om 1800 uur zat de spijker in de grond en konden we eten. Direct daarna maar wat slaap gepakt, er staat immers weer een ankerwacht gepland om 0000 uur.

Zaterdag 10 november 2012
Na vannacht een ankerwacht gelopen te hebben heb ik de rest van de dag rustig aan gedaan. Eigenlijk alleen beetje aan mijn laatste verslag gezeten.

Zondag 11 november 2012
Vannacht wederom en ankerwacht gelopen, en de dag besteed aan bijslapen en een verslag. Kregen we het nieuws dat we vanavond naar binnen mogen. Dus na het eten hebben de spijker uit de grond getrokken en gewacht op de loods. Om 2200 uur kregen we die eindelijk. En zo lagen we om 0030 uur langs de kaai. Aangezien mijn gangwacht tot 0300 uur duurde had ik wel geluk.

Maandag 12 november 2012
Vanochtend om 0700 uur zijn ze begonnen met lossen. Omdat er weer slings zijn, moeten we die weer te verzamelen. Gelukkig waren we om 1945 uur leeg dus met alle hens aan dek de slings opgeborgen. Alles zeevast gemaakt en vertrokken naar Sardinië. Daar gaan we namelijk wegenzout laden voor Arles.

Dinsdag 13 november 2012
Vandaag hebben we het ruim geveegd en het achterdek gewassen. Voor andere dingen was het weer te slecht. Er staat een grote deining en flink wat wind. Dus de golven rollen over dek. Na lunch weer wat rust gepakt omdat we morgenochtend rond 0600 uur weer aankomen.

Woensdag 14 november 2012
Vandaag was een heel drukke dag. Om 0710 uur kregen we de loods voor San Antioco op Sardinië. Toen we om 0800 uur langs kant lagen hebben we eerst alles los gemaakt zodat het laden van het zout kon beginnen. Het werd met een lopende band in het ruim gestort. Tijdens het laden viel er ook vanalles naast de band, die werd verzameld en gelijk weer in de zee gegooid, daar halen ze het immers ook vandaan. Aan de overkant konden we namelijk de zoutvelden zien liggen. Tijdens het ballastpompen, dat water moest er namelijk uit, ging er iets mis met de generator waardoor we een blackout kregen (4 keer). Terwijl de machinist hiermee aan de slag ging kreeg ik van hem de taak om allerlei alarmen te resetten. Dit was nog een hele klus, allerlei apparatuur inclusief het branddetectiesysteem was namelijk helemaal van slag af. De laatste 300 ton van de 2700 ton heb ik samen met de stuurman aangestuurd, dit omdat het schip gelijklastig moet komen te liggen voor de Rhône. Uiteindelijk hadden we maar 2cm trim achterover. Best knap eigenlijk vond de kapitein. Alles zat in het ruim om 1700 uur en een half uur later waren we klaar voor vertrek. Toen de loods om 1800 uur aan boord was, konden we wegvaren richting Arles.

Donderdag 15 november 2012
Vandaag de dag gebruikt om een beetje binnen klusjes te doen, het weer buiten was te slecht om te wassen. Na binnen maar alles weer schoon gemaakt te hebben, hebben we de tijd maar gebruikt om een beetje bij te slapen.

Vrijdag 16 november 2012
Vanochtend om 0500 uur werden we gewekt. De loods was inmiddels al aan boord, en over een half uur zouden we bij de sluis zijn. Dus alles klaar gemaakt voor de sluis. Na de sluis hebben we het zoete water van de Rhône gebruikt al het roet van het schip af te wassen. Om 1000 uur kwamen we aan in haven van de Arles en daar hebben we gelijk alle luiken opgelegd zodat we direct konden overladen naar een binnenvaarder en een duwbakcombinatie. Dat was om 1800 uur klaar. Na het laden hebben we gelijk de graanschotten maar op hun plek gezet, voor morgen staat ruimwassen op het programma. Maandag gaan we namelijk mais laden voor Barcelona. Dat houdt in dat we een lekker vrij weekend hebben!

• 17 November 2012 - 20:31

Wilma:

Ja eindelijk weer een bericht. Je trouwe volgers werden al helemaal ongeduldig. Zo zie je maar dat we er toch wel aardig aan verslaafd zijn, om jouw verhalen te lezen en je stagereis op die manier te volgen. Als je het weer zo beschrijft, de deining en de golven die over het dek slaan, dan begrijp ik dat de zomer op de Middellandse Zee nu toch ook wel echt voorbij is. Regen en wind zijn de nieuwe elementen die je ook weer moet leren trotseren. En je leert je tijd opnieuw indelen en je nuttig te maken met binnenklussen als de buitenklussen niet mogelijk zijn. Van al dat schoonmaken zal het schip nu ook van binnen wel helemaal spik & span zijn. Hou dat ritme vast, dat komt je straks ook van pas op je kamer in Delft. Volgens mij was het zout een lading die jullie nog niet eerder hebben vervoerd en hetzelfde geldt voor mais. Heb je ook nog een beetje bijgehouden welke soorten ladingen jullie allemaal hebben vervoerd en waar je bij het laden en lossen van al die verschillende vrachten op moet letten? Je kunt het natuurlijk altijd nog teruglezen in je eigen verslagen maar het is toch wel heel verschillend allemaal. Nou geniet van je vrije weekend in de 'bewoonde' wereld en tot horens maar weer. En voor maandag alvast weer een behouden vaart! groetjes

• 18 November 2012 - 15:21

Lucie Van Der Stap:

Hoi Allard, leuk hoor om jou zo te volgen tijdens je reis. Je maakt zo heel wat mee. Geniet maar van deze tijd en succes met de rest van de stagereis. en behouden vaart. groetjes

• 19 November 2012 - 15:35

Annelies:

Ha die Allard,

gelukkig weer een levensteken, ik was inderdaad beniewd naar je vervolg-bezigheden.
    We zijn natuurlijk ook wel verwend met je regelmatige verslagen op je blog.
    Veel slecht weer, begrijp ik, en toch niet zeeziek, ik doe het je niet na.
    Dat geldt trouwens ook voor die 2 cm trim achterover. Dat hebben jullie wel heel goed uitgerekend, om zo uit te komen.
    Hoewel je veel schrijft over schoonmaken en verven, leer je een heleboel, tenminste, als ik het allemaal goed begrijp.
    Ga zo door, goede reis. Groet, Annelies