Gangwaywacht en op zn Jan Boeren Klootjes lossen - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Gangwaywacht en op zn Jan Boeren Klootjes lossen - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Gangwaywacht en op zn Jan Boeren Klootjes lossen

Blijf op de hoogte en volg Allard

28 Augustus 2012 | Spanje, Sevilla

Dinsdag 21 augustus 2012
Vroeg opgestaan vandaag, en na een vlug ontbijt naar de brug gegaan. Aldaar heb ik wat boeken ingekeken en alweer een stuk met de hand gestuurd. Het met de hand sturen is op zich niet zo moeilijk, als je het eenmaal door hebt. Tijdens de koffiepauze zagen we ze eindelijk, dolfijnen! Helaas niet zoveel maar wel een aantal. Nadat ze een paar minuten voor de boeg gespeeld hadden verdwenen ze weer. Dus maar weer door met het werk, de resterende boeken corrigeren. Plotseling zei de stuurman dat hij wat in het water zag, geen dolfijnen dit keer maar bij nadere inspectie bleek het te gaan om 2 schildpadden van ongeveer een meter lang. Vlak daarna zagen we weer wat dolfijnen uit het water springen. Zo ging de dag vlug voorbij, en om 1800 uur kwamen we aan in de haven van Oran. Verbazingwekkend mochten gelijk naar binnen, en hoefden we niet ten anker. Maar dat betekend wel dat we weer gangway-wacht moeten lopen. Dus snel even wat slaap pakken nu.

Woensdag 22 augustus –
Zaterdag 25 augustus 2012
Ik heb deze dagen maar bij elkaar gevoegd omdat eigenlijk elke dag hetzelfde was. We zijn in Afrika, wat betekend dat we gangway-wacht moeten houden. Voor mij gelden de tijden 11-15 uur en 23-03 uur. Hele saaie wachten. ’s Nachts gebeurt er niets, hooguit een politieagent die een praatje komt maken, in gebrekkig Engels. Overdag wordt er gelost. Op een manier waarvan mijn moeder zou zeggen; op z’n Jan Boeren Klootjes. Het zijn een grote bigbags, zakken van 1*1*1 die ze met 4 tegelijk uit het ruim tillen, vervolgens moeten ze met heftrucks naar een loods worden gebracht. Daar hebben ze maar 1 route voor en dat is ook de langste weg. Bovendien staan de heftrucks regelmatig stil omdat, ja wisten we dat maar. In elk geval laten ze flink wat zakken vallen, of steken ze lek met de lepels van de heftruck.
Overigens is het hier bloedheet en staat de zon hoog waardoor schaduw erg schaars is. Er is gelukkig ook goed nieuws, onze volgende lading is rijst, laden in Sevilla (Spanje) voor Arles (Frankrijk).

Zondag 26 augustus 2012
Toen mijn wacht begon vanochtend om 1100 uur had mijn voorganger goed nieuws voor mij. Nog acht liftjes van de kraan, en het ruim was leeg. Mooi zo dacht ik, tot de stuwadoors begonnen te gillen om een lege zak. Ze hadden namelijk twee zakken kapot laten vallen in het ruim en die moesten er nog uit, inclusief lading. Dus vegen en scheppen maar. Om 1200 was het zover, de luiken konden dicht. Ik heb de eerst helft van de luiken dicht gedaan, onder commando van Steve (stuurman), en hij de rest. De luiken afgesloten met de ‘speedlocks’ en knevels. Snel wat gegeten want de politie kwam eraan. Toen deze aan boord waren, tezamen met alle bemanning grondig alle hoeken en gaten doorzocht of er geen verstekelingen verstopt waren. Vandaag gelukkig niet, we houden alles immers goed op slot in de havens. Na aankomst van de loods, zijn we vertrokken richting Sevilla.

Maandag 27 augustus 2012
Vanochtend vroeg opgestaan, 0000 uur, om eens een wacht ’s nachts mee te lopen. Helaas was er weinig te zien, en waren er geen schepen in de buurt. Wel konden we mooi heel veel sterren zien. Dus na 4 uur had ik het wel gezien en ging weer mijn kooi in. In de middag zouden we door de Straat van Gibraltar gaan, waar het een stuk interessanter is. Dus op de brug verschenen en het hele van ingang tot uitgang gevolgd. Helaas hebben niet veel kunnen zien vanwege dichte mist die ons omringde gedurende de passage. Nadat we de Straat uit waren was het alweer etenstijd. Na het eten weer voor een paar uurtjes mijn kooi ingedoken om ’s nachts de aanloop van Bonanza (Spanje) mee te maken. Na Bonanza zijn we de rivier Guadalquivir opgevaren onder begeleiding van een rivierloods om bij de haven van Sevilla te komen. ’s Nachts varen is iets compleet anders dan overdag, er is veel meer concentratie vereist.

  • 28 Augustus 2012 - 23:26

    Wilma :

    Hoi Allard,
    Wat leuk om dolfijnen en schildpadden te zien. Die laatsten waren zeker verdwaald of komen die meer voor in de Middellandse Zee? Toch wel fijn dat ze dit keer gewoon doorwerkten ook in het weekend, al is het dan op zijn Jan Boeren Klootjes. Ik vraag me ondertussen wel af wie er aansprakelijk is voor de vracht die verloren gaat door 'verkeerd lossen'. Maar goed, alles is eruit en er zijn geen verstekelingen gesignaleerd. Wel stoer hoor zelf varen/sturen en de wereld en het water zien er 's nachts toch ook weer heel anders uit. Weer een ervaring rijker, nietwaar? Overigens ken ik Bonanza alleen maar van een tv-serie uit de tijd dat ik nog jong was, dus dat is wel heel lang geleden. Raakt je bioritme niet van slag met al die wisselende wachten en diensten? Het zal wel een kwestie van wennen zijn en als ik het zo hoor, lukt dat aardig. Op naar het volgende avontuur! Ik blijf je volgen, groetjes en welterusten (als je weer tijd krijgt om te slapen).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allard

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 670
Totaal aantal bezoekers 34159

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Tweede Stage, Fairmount Glacier

21 Juli 2012 - 31 December 2012

Stage op de mv Panda

Landen bezocht: