Goede ideeen, vissen voeren en een Mistral - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Goede ideeen, vissen voeren en een Mistral - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Goede ideeen, vissen voeren en een Mistral

Blijf op de hoogte en volg Allard

04 September 2012 | Frankrijk, Arles

Donderdag 30 augustus 2012
Vandaag een dag wederom een dag vol met verschillende activiteiten zoals het meten van de dichtheid van het buitenboordwater, het niveau van de ballasttanks peilen, zorgen dat de rijst in het past. Dit laatste vereist handwerk, immers alles wat niet te hoog is moet met de schep verplaatst worden. Ook was het vandaag weer verhalen, verhalen en nog eens verhalen. Dit zodat de lopende band de rijst in alle hoeken kreeg van het ruim. Na een al die tonnen rijst het ruim in te zien gaan was ik blij met het vertrek. Overigens zit de water bij de rijstpier vol met grote karpers. Zodra de lopende band werkt valt er namelijk continu rijst vanaf, het water in. De vissen dat vervolgens op, wat een leuk schouwspel geeft.

Vrijdag 31 augustus 2012
Vandaag handtekeningen gekregen in mijn stageboek. De stuurman heeft flink wat afgetekend, omdat we stiekem ook wel veel doen. Vandaag was het de dag op zee, dus wachtlopen. En dingen uitrekenen voor de reis, met name de hoeveelheid brandstof die in Arles besteld moet worden.

Zaterdag 1 september 2012
Zaterdag, ofwel weekend. Tenminste rustig aan doen vandaag en morgen. Wederom staat er schoonmaken op het progamma. Op zaterdag maken we altijd het schip van binnen schoon; alles afsoppen, vloeren boenen, brug schoonmaken, stofzuigen. Al met al zijn we daar de hele ochtend mee bezig en dan hebben we de rest van de dag voor ons zelf.

Zondag 2 september 2012
Oei vandaag mijn wekker niet goed gezet, om 0800 opgestaan. Op zondag mogen we uitslapen, dus dat niet zo handig. Toch maar naar de brug gegaan alwaar de kapitein zei: “de wacht is voor jou. Ik hoor het wel als je er niet meer uitkomt.” Ofwel alleen wachtlopen. Een leuke ervaring erbij. Een leeg radarscherm maakt het wel saai, maar de zee werd daarentegen wel uitdagend. Er stak een Mistral op, wat zorgde voor windkracht 5-6 tijdens mijn wacht. Daardoor moet de stuurautomaat steeds worden verzet. Om 1200 uur nam de stuurman het van met over en later kwamen we in zware zee (7-8 Bft).

Maandag 3 september 2012
Vandaag vroeg opgestaan om 0300uur, dit om in het donker de aanloop Port Saint-Louis mee te maken. Na de loods ontvangen te hebben moesten we door de sluis heen, om 0500 uur. Dus iedereen wakker gemaakt om te helpen met het sluizen. Daarna ging iedereen terug naar bed, behalve ik en de stuurman. Vanwege de vergassing van de dieren in het ruim moeten we luiken openen om te ventileren. Hiervoor zijn gasmaskers verplicht, zodat we niet van ons stokje vallen. Het maakt het communiceren wel lastiger. Na drie uur stroomopwaarts de Rhône te hebben gevaren kwamen we om 0800 uur aan in Arles. Direct begonnen de mensen van de ‘fumigation’ (vergassing) met het opruimen van de gebruikte spullen. Toen dat was gebeurt konden de stuwadoors om 1330 uur beginnen met lossen.

dinsdag 4 september 2012
Vandaag wederom vroeg opgestaan, om 0550 dit keer. Om het bunkeren eens mee te maken. Helaas was het bunkeren al bijna afgelopen omdat de tankwagen een half uur te vroeg was. Dus maar weer onder de dekens gekropen. En weer wakker geworden om 0800 en de dag begonnen. Vandaag aan mij de taak om te bereken hoe we de volgende lading in het ruim gingen doen. De kapitein had het al berekend en daar mocht ik niet afkijken. Toen ik klaar was om de 2700 ton mais erin te passen, bleek dat ik dat niet gedaan had. Ik had de graanschotten (die het ruim in stukken verdelen) anders ingedeeld dan de kapitein gedaan had. Ik had nog wel een paar kleine foutjes gemaakt maar met correctie toegepast leek mijn idee een beter idee te zijn. Immers ik had het ruim maar in 2 stukken met lading verdeeld, in plaats van 3. Hierdoor gaat het lossen een stuk sneller. Dus de nadat alles nogmaals gecontroleerd was, kreeg ik het bericht dat we mijn idee gingen uitvoeren. Echter we zijn nog niet leeg dus, eerst vandaag nog vegen. En morgen vegen. En morgen pas laden.

  • 05 September 2012 - 16:58

    Trees:

    Dat is leuk zeg, een beter idee hebben dan de kapitein! :) Overigens vraag ik mij af hoe het komt dat er dieren in het ruim komen. Jullie hadden toch al eerder voor het laden vergassing toegepast. Moet dat meerdere malen tijdens de reis?

  • 05 September 2012 - 18:09

    Allard Der Weduwe:

    Toen het ruim leeg was is het vergast, om eventuele insecten te doden die op dat moment in het ruim zitten. Daarna wordt de rijst geladen en dan liggen de luiken open. Wat betekend dat er veel ruimte is voor dieren om het ruim in te komen. Soms zelfs knaagdieren die meekomen met de lading. Omdat de mensen thuis niet op de beesten zitten te wachten in een pak rijst; wordt zodra het ruim vol zit, bovenop de lading zakjes neergelegd met chemicaliën, die dodelijke gassen afgeven. Hierdoor worden eventuele dieren ook tijdens de reis onschadelijk gemaakt. Voor onze veiligheid moet daarom geventileerd worden.

  • 05 September 2012 - 22:20

    Wilma:

    Nou Allard, ik ben trots op je hoor. Eerst laat de kapitein de wacht gewoon aan jou over en vervolgens neemt ie ook jouw voorstel voor het laden over. Ik geloof dat op school de theorie over bevrachting minder soepel ging dan de praktijk. Zo zie je maar. Wat leerzaam toch, jouw reisverslag. Naar aanleiding van jouw antwoord vraag ik me nu trouwens af, of die zakjes met chemicaliën op de rijst dan vervolgens geen kwaad kunnen en de kwaliteit van de rijst niet aantasten. Als jullie moeten ventileren, kan het toch nooit echt gezond zijn. Afijn, dat moet je bij gelegenheid nog maar eens uitleggen. Jij leert elke dag weer nieuwe dingen en wij leren met je mee. Je schrijft ook nog over Mistral en zware zee met forse wind. Op de weerkaart zag ik dat het de afgelopen dagen aardig aan het spoken was op de Middellandse Zee bij Frankrijk en Italië. Hopelijk hebben jullie daar niet al te veel last van gehad. Ben benieuwd om te horen waar de mais naar toe gaat en kijk al weer uit naar je volgende verslag. Groetjes

  • 06 September 2012 - 22:37

    Lydia :

    Hoi Allard,
    Na verschillende keren proberen heb ik eindelijk de Panda gevonden op www.traffic.com
    Wat varen er veel boten op de Middelandse zee! Leuk om al die verschillende stipjes (boten)te zien. Je kunt ook precies zien hoe jullie varen
    Klopt het dat jullie bestemming Oristano is?
    Hoeveel bemanningsleden zijn er eigenlijk op het schip?
    we blijven je volgen hoor en en wachten op je volgende verslag.
    Groeten van de " van Noortjes"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allard

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 34159

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Tweede Stage, Fairmount Glacier

21 Juli 2012 - 31 December 2012

Stage op de mv Panda

Landen bezocht: