Busan/Korea 1 - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Busan/Korea 1 - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Busan/Korea 1

Blijf op de hoogte en volg Allard

26 Juni 2014 | Zuid-Korea, Busan

Dag 112, dinsdag 17 juni 2014
Toen ik boven kwam vanochtend was mistig. Het zicht was ongeveer 400 meter, volgens de boeken is het hier maar 8 dagen per jaar mistig, dus we hadden geluk. Na een telefoontje van de agent was het duidelijk dat de loods niet zou komen om 8 uur. Om 10 uur moesten we maar weer contact opnemen met de haven. Ik was al bang dat het net zo zou worden als in Rotterdam; uitstel, uitstel, uitstel, kom morgen maar terug. Maar later bleek dat we toch een loods zouden krijgen om 1300 uur. Dus om 1200 uur het anker uit de grond getrokken en naar het loodsstation gevaren. Toen we aankwamen viel er nog een asgenerator uit omdat de koppeling daarvan scheurde, maar rustig en behoedzaam zijn we naar langszij de Glacier komen te liggen.

Dag 113, woensdag 18 juni 2014
Vandaag kwam de nieuwe eerste stuurman aan boord. Vandaag was de sowieso de aflos datum, ondanks dat de vorige een slijpschijf in zijn been zette. Die mag de 22ste naar huis vliegen, dan zijn de hechtingen eruit en zou alles goed moeten zijn. Met een nieuwe eerste stuurman is het toch een stuk minder gehaast en hectisch aan boord.
Ook hadden we een belangrijke inspectie vandaag, het klassebureau (een soort verzekering van de rederij) deed de jaarlijkse inspectie. Hierbij wordt nauwkeurig van boven tot onder gekeken zijn of er gebreken zijn, veiligheidsitems worden aangeduid met de juiste stickers enzovoorts. Hier kwamen we feilloos doorheen.

Dag 114, donderdag 19 juni 2014
Vandaag was een halve rustdag, na al het gehaast en geren van de afgelopen dagen hoefde vandaag alleen alles op het achterdek goed te worden gelegd. Morgen komt er wederom een inspectie van de klant. Ze komen dan al het sleepgerei controleren. Daarom leggen we alle sluitingen op de plek waar ze komen te zitten, evenals de draden. Op deze manier zijn de identificatienummers van de certificaten nog te lezen. En die moeten worden gecheckt door de inspecteur. Dus alles ligt klaar en ik ben een eind verder met mijn verslag.

Dag 115, vrijdag 20 juni 2014
Na de inspectie hebben we de navigatieverlichting in de mast gecontroleerd, het bleek dat een aantal lampjes stuk was en van 2 lampen het glas geheel kapot was. We zijn eerst begonnnen met een werkbriefje invullen voor op hoogte werken, een controle dat aan alle veiligheidsmiddelen wordt gedacht. Daarna hebben we eerst de kapotte lampjes vervangen, was snel was gebeurt. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar vervangende armaturen. Na ook bij de buren te vragen hebben door middel van combineren twee lampen gemaakt. Helaas zitten de gaten anders dan bij de vorige armaturen en moeten er dus gaten in worden geboord. Na wat gestunteld is dat gelukt, het eerste licht zit erop en werkt, de tweede komt morgenochtend. Het ging namelijk te hard waaien om veilig door te werken.

Dag 116, zaterdag 21 juni 2014
Vanochtend hebben we eerst het laatste armatuur geplaatst en gecontroleerd. Toen dat af was hebben we alles opgeruimd. Hierna de brug aan kant gemaakt, morgen gaan we namelijk weer naar de ankerplaats. ’s Middags heb ik nog wat aan mijn verslag gewerkt en ’s avonds zijn we voor de laatste keer waarschijnlijk met beide bemanningen de wal op geweest.

Dag 117, zondag 22 juni 2014
Vanmiddag om 1600 uur kwam de loods en zijn we naar de ankerplaats gevaren. Althans de nieuwe eerste stuurman. Hij is al erg ervaren en oefent voor kapitein, hij deed dus het manoeuvreren. Eenmaal ten anker werd ik bij hem ingedeeld voor de wachten. Aangezien weer ankerwachten moeten lopen. Elke ochtend moet ik aan dek werken, en ’s middags van 1600-2000 uur heb ik onder zijn begeleiding de wacht.

Dag 118, maandag 23 juni 2014
Aan dek kreeg van de bootsman om 2 expansietanks onder handen te nemen. Deze zijn beide open geweest en er is aan gelast door de workshop. Vandaag heb ik beide tanks, koelwater voor de hoofdmotoren en thermische olie, op de plekken waar dat nodig was kaal gehaald en in de primer gezet. Tijdens mijn ankerwacht mocht ik verder werken aan mij verslag. Onder de voorwaarde dat ik wel op de radar keek en af en toe een rondje loopt. Dus weer een eind verder. Ik denk dat ik aan het einde van de week klaar ben met dit verslag.

Dag 119, dinsdag 24 juni 2014
Vanochtend eerst alles wat in primer is gezet gisteren afgenomen met wat thinner en daarna voor de tweede keer in (een andere) primer gezet. En ’s middags verder gegaan met mijn reisvoorbereiding verslag.

Dag 120, woensdag 25 juni 2014
De eerste laag wit zit op de expansietank voor de thermische olie. Omdat de grijze primer er nog doorheen komt moet er nog een tweede laag op, maar dat komt morgen. Daar was geen tijd meer voor vanochtend.
Naar verwachting ben ik morgen of vrijdag klaar met het verslag om te laten lezen aan de stuurman.
Tevens hebben we gehoord dat we zaterdag naar Okpo gaan, ook ten anker, maar wel naar het FPSO.

  • 26 Juni 2014 - 16:20

    Annelies:

    Hallo Allard,

    weer nieuwe belevenissen om te lezen, ik kijk er steeds naar uit.
    Als ik lees hoeveel onderhoud er gepleegd wordt, moet het schip steeds mooier worden. Maar het feit dat er zoveel aan onderhoud moet worden gedaan, betekent waarschijnlijk ook, dat er sprake is van voortdurende slijtage en aanslag door het zoute water.
    Ik ben benieuwd hoeveel verslagen je nog moet maken, je bent er volgens mij voortdurend mee bezig.
    De laatste zin is wel een cliffhanger. Denk ik net een beetje te begrijpen hoe alles in elkaar steekt, staan er ineens Okpo en FPSO. Wat betekent dat nu weer.

    Wie weet leg je het me nog een keer uit.
    Blijf genieten en een voorspoedig van je reis gewenst.
    Groet,
    Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allard

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 34111

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Tweede Stage, Fairmount Glacier

21 Juli 2012 - 31 December 2012

Stage op de mv Panda

Landen bezocht: