Pacific 2 - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Pacific 2 - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Pacific 2

Blijf op de hoogte en volg Allard

17 Juni 2014 | Zuid-Korea, Busan

Dag 66, vrijdag 2 mei 2014
Op het programma voor vandaag stond schoonmaken, dus de passage nogmaals, en het bovendek geschrobt. Ook zijn de tweede machiniste en ik begonnen met O-ringen vervangen bij de brandstofpompen van motor 3.

Dag 67, zaterdag 3 mei 2014
Gefeliciteerd zus!
De separator was vandaag een ramp. Er zaten dikke plakken in, het lijkt alsof de bunkerboot er zijn sludge bij heeft gemengd. Ook moest het gereedschap van motor 3 nog worden opgeruimd.

Dag 68, zondag 4 mei 2014
Zondag, rustdag. Wel heb ik nog ’s ochtends meegelopen met de HWTK en de meterstanden van alle urentellers gecontroleerd. En natuurlijk de separator schoongemaakt.

Dag 69, maandag 5 mei 2014
Vandaag allerlei kleine klusjes gedaan. Voor morgen en overmorgen staat er een grote klus op de planning. De zeewater koeler moet open en geschrobt worden. Deze koeler zorgt dat zeewater het zoetkoelwater van de motoren koelt. Het model van deze koeler is een platenkoeler, en zoals de naam al doet vermoeden bestaat deze uit heel veel platen; om en om zeewater en zoetwater.

Dag 70, dinsdag 6 mei 2014
De koeler is dus uit elkaar gehaald en we zijn begonnen met het schrobben van de platen. Het blijken 192 platen te zijn, en elke moet aan beide zijde worden schoon geschrobd vanwege de aanslag.

Dag 71, woensdag 7 mei 2014
De koeler kon weer in elkaar. We hebben in de handleiding opgezocht hoe strak deze moet worden dichtgedraaid. Vervolgens was het aandraaien op de juiste dikte met 8 bouten, (sleutel 65, M40 voor de geïnteresseerden). Dit was soms nog wel lastig omdat we er met 2 man aan moesten hangen voordat de moer in beweging kwam. Uiteraard moesten we nadien de vloer schrobben want dat is waar alle aanslag terecht was gekomen.

Dag 72, donderdag 8 mei 2014
Nog een koeler uit er elkaar, dit keer van de AC compressor, dit is ander type en bestaat uit een tank met allemaal pijpen waardoor zeewater stroomt. Door de voorkant open te maken en een rager door alle pijpjes te steken en na te spoelen word deze eenvoudig schoon. ’s Middags was er zelfs nog tijd om de smeerolie separator uit elkaar te halen en alles in olie en cleaner te leggen zodat er morgen makkelijker mee te werken is.

Dag 73, vrijdag 9 mei 2014
Vandaag hebben we de smeerolie separator weer geassembleerd, vervolgens gestart en helaas is het nog steeds hommeles. Dus wederom uit elkaar en weer alles nakijken, vannacht gaat de hoofdmachinist alles inspecteren.

Dag 74, zaterdag 10 mei 2014
LO nog steeds uit elkaar/ alweer. Spindel vervangen, lijkt beschadigd
Ondertussen nog steeds elke ochtend Gasolie separator. Lijkt minder vuil, maar schoonmaken nog steeds elke dag vereist.

Dag 75, zondag 11 mei 2014
Rustdag, wel gasolieseparator schoon gemaakt. De smeerolie separator doet het goed. De spindel vervangen lijkt het probleem opgelost te hebben.

Dag 76, maandag 12 mei 2014
Vandaag zijn we begonnen met het schoonmaken van de stuurmachinekamer. Onder de platen ligt een laag modder en vuil. Door de hogedrukspuit erop te zetten verdwijnt het snel. Het vervelende is alleen dat we niet overal makkelijk bij kunnen. Maar met een hoop kruipen en turnoefeningen is het toch allemaal gelukt. Het heeft alleen wel heel de dag geduurd. Ook zijn we stukken tegengekomen die (erg) geroest zijn. Dus morgen we dat aanpakken.

Dag 77, dinsdag 13 mei 2014
De meeste plekken roest bleken klein te zijn en waren dus snel kaal gehaald. Ik vond gisteren een sectie die wel slecht leek. En aangezien ik de enige ben die erin past (ik ben blijkbaar de slakste) was ik de aangewezen persoon voor een nadere inspectie. Voor het beeld de sectie waar het over gaat is nog klein, ik voelde me als een zo’n beer in een te kleine kooi. Maar goed eenmaal erin gekropen bleek het erger te zijn dan gedacht. ’s Middags dus maar de hele middag met een bikhamer gegaan. Na alle roest te hebben weggebikt heb ik alles met nog met een komborstel bewerkt om er zeker van te zijn dat alle roest daar weg was. Ondertussen hebben de wiper en de elek de rest van de plekken hetzelfde behandeld. Morgen voor de laatste keer schoonmaken en dan alles in de primer.

Dag 78, woensdag 14 mei 2014
Zoals gister gezegd moesten we eerst nog 2 secties schoonmaken omdat deze door de hogedrukspuit nog onder water stonden. Deze hebben we dus maar met een sopje schoongemaakt. Toen dat klaar was is de elektricien alles in de primer gaan zetten. De elek en ik zijn gaan bikken op de tanktop van tank 3. Na een reparatie aan een ‘level indicator’ zag de HWTK dat daar ook een flinke laag roest op zat. Dus na een middag bikken kon het eerste stuk ook in de primer.

Dag 79, donderdag 15 mei 2014
Vandaag zijn de elek en ik verdergaan met het bikken van de tanktop. Dit wordt nogal bemoeilijkt door allerlei pijpen die erover lopen. Hierdoor kunnen we slecht bij sommige stukken. In elk geval waren we een heel eind om 4 uur vanmiddag. Toen kwam er van de brug een telefoontje dat de expansietank van het koelwater overstroomde. Na een beetje onderzoek bleek dat waarschijnlijk 1 van de matrozen die daar aan het werk was de vulklep een stukje heeft opengezet waardoor hij langzaam te vol is geraakt. In mijn ooghoek zag ik ineens dat de expansietank van de thermische olie ook druppelde. Dat hoort niet, dus na melden aan de derde machiniste en vervolgens tweede, die kwam op wacht namelijk zijn we gaan kijken met spullen om een reparatie mee uit te kunnen voeren. Helaas bleek dit erger dan gedacht dus hebben de tweede en derde de HWTK maar geroepen. Uiteindelijk zijn we tot half 9 bezig geweest met leegpompen, repareren en weer vullen. En dat alles omdat iemand op een sensor is gaan staan…

Dag 80, vrijdag 16 mei 2014
Schoonmaak dag dus aan de schrobben van de vloeren samen met wiper.

Dag 81, zaterdag 17 mei 2014
Vanochtend in de machinekamer wat kleine dingen gedaan en de separator.
’s Middags leidingschema’s geknutseld voor mijn verslag over de hoofdmotoren.

Dag 82, zondag 18 mei 2014
Vandaag de leidingschema’s uitwerken en aan mijn verslagen werken.

Dag 83, maandag 19 mei
Bericht van kantoor, belangrijk onderdeel van de turbo vervangen. Dat is namelijk een dagproject en dat is niet gewenst tijdens het slepen. Dus iedereen van de machinekamer is aan het schoonmaken van de onderdelen gezet. Aan het einde van de dag waren de turbo’s 4 en 2 schoon en konden worden teruggezet.

• 17 Juni 2014 - 23:19

Wilma:

Je bent eigenlijk net je vader, als ik dit zo lees. Beetje knutselen en rommelen, machineonderdelen uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten en uitproberen of het probleem is opgelost. Volgens mij ben je helemaal in je element en geniet je met volle teugen. Ik verbaas me er trouwens wel over dat er toch elke keer weer van alles stuk kan gaan, zonder dat het echt gevolgen heeft voor het varen zelf. Gelukkig maar!

• 18 Juni 2014 - 23:49

Els:

Zo ben je eindelijk weer on-line fijn om te weten dat het goed met je gaat,wat een wereld reiziger zit er in jou, nooit gedacht!
    het varen lijkt meer op een fabriek dan op een schip met al die mankementen.
    succes en alle goeds!