Pacific 3 - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Pacific 3 - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Pacific 3

Blijf op de hoogte en volg Allard

17 Juni 2014 | Zuid-Korea, Busan

Dag 84, dinsdag 20 mei
Motor 3 was de volgende waarbij de turbo eruit kon en schoongemaakt kon worden. Motor 1 wordt gebruikt dus die kan nog niet gedaan worden.
De tweede machinist is aan motor 4 bezig om een koelwaterlek op te lossen. Hij vermoedde dat het lekke O-ringen waren dus die heeft hij vervangen.

Dag 85, woensdag 21 mei
Bestaat niet. Nouja niet hier aan boord, we zijn de datumgrens overgevaren namelijk.

Dag 86, donderdag 22 mei
Het blijkt dat de koeler van motor 4 nog steeds lek is. Dus alles 1 stap verder uit elkaar gehaald en daar de O-ringen vervangen. Ook zijn we over naar motor 3 zodat de turbo van motor 1 eraf kan.

Dag 87, vrijdag 23 mei
Ook moeten van kantoor alle verstuivers van alle motoren overhalen/vervangen. We zijn begonnen bij motor 4. Gisteravond heeft de HWTK deze al afgeperst op de goede druk. Nadat de verstuivers van motor 4 uit waren hebben we er nog 6 afgeperst. Deze waren voor motor 1 en hebben we er eind van de middag ingezet.

Dag 88, zaterdag 24 mei 2014
Vandaag was het weer tijd voor een oefening, ditmaal was het noodsturen aan de beurt. Mij was gevraagd of ik uitleg wilde geven over het noodsturen in de stuurmachinekamer. Dus na mij ingelezen te hebben heb ik dit gedaan. En omdat we toch op volle zee zitten hebben we stuk geprobeerd, met weinig succes helaas. Echter weet nu wel iedereen weer hoe het werkt.
Ook zijn we begonnen met het overhalen de verstuivers uit motor 1 & 4. Het uitelkaar halen ervan blijkt nogal veel geweld te kosten omdat ze te vast zijn gezet door het motorenbedrijf.

Dag 89, zondag 25 mei 2014
Rustdag

Dag 90 - 96, maandag 26 mei 2014 – zondag 1 juni 2014
Van school kreeg ik bericht dat ik 1 juni al mijn verslagen moet hebben ingeleverd. Dit is zo plotseling dat ik er al mijn vrije tijd in heb gestoken. Dus het bijhouden van dit dagboek is er een beetje bij ingeschoten.
Wel kan ik melden dat alle verstuivers van motor 2 ook zijn verwisseld en overhaald. Motor 3 gaat gebeuren op de ankerplaats in Korea. Verder heb ik nog van alles gedaan in de machinekamer.

Dag 97, maandag 2 juni 2014
Voor de mooi hebben we vandaag de vloer van de machinekamer beneden helemaal geschilderd met hele machinekamer bemanning. Een dagtaak was dit wel om 17 uur waren we maar net klaar.

Dag 98, dinsdag 3 juni 2014
Vandaag hebben we schoongemaakt voor aankomst. Onder tandwielkast lag wat olie, dit hebben we weggehaald. ’s Middags hebben we ons nog voorbereid op het sludge afgeven
Na de koffie was het aan mijn om uitleg te geven over SOPEP; het voorkomen en oplossen van oil spills. Op mijn uitleg heb ik enkel positief commentaar gehad van iedereen, erg gelukt dus.

Dag 99, woensdag 4 juni 2014
Zoals gepland kwamen we vanochtend aan bij de anchorage van Busan (Zuid-Korea). En toen we daar lagen kwam direct de sludgeboot. Al om 9 uur konden we beginnen met pompen, naar verwachting zou dit ongeveer 10-12 uur gaan duren. Een nieuwe stator in de pomp heeft blijkbaar wonderen verricht want al om 15 uur waren we klaar. Dus alles opgeruimd, nog wat dingen schoongemaakt en toen was de dag al voorbij.

Dag 100, donderdag 5 juni 2014
Vandaag kwamen de hard benodigde bunkers. De gasolie die we ontvangen is schoon kan gewoon gebruikt worden voor de hulpmotoren. De vuile gasolie vervuild de filters zo erg dat die elke 24 uur gewisseld moeten worden anders. Na alles ontvangen te hebben is de separator bijgezet op de nieuwe brandstof, niet helemaal goed, want ’s avonds was ineens de dagtank leeg en was het schip heel even ‘dood’. Dus alles maar weer opnieuw opgestart vanaf de hulpgenerator. Na het bunkeren bleek dat er een klep in het brandstofmanifold lekte dus een samen met de hoofdmachinist gepoogd die te vervangen. Uiteindelijk hebben 2 kleppen uit het manifold gewisseld omdat er geen reserveklep in die maat aan boord is.
Ook zijn vandaag de kapitein en 2de machinist afgelost.

Dag 101, vrijdag 6 juni 2014
Een grote inspectie was vandaag. Deze betrof voornamelijk de veiligheid. Wel was er tijd om wat klein onderhoud te doen, de tweede machinist en ik hebben wat kleine koelers schoongemaakt. Morgen we langszij, voor het eerst in 7 weken zullen we weer voet op de wal kunnen zetten.

Dag 102, zaterdag 7 juni 2014
We liggen langszij! Vanochtend hebben we de motoren (2) gestart en zijn we vanaf de ankerplaats naar binnen gegaan. Om half elf vanochtend lagen we dan langszij de Expedition, een zusterschip. Direct kregen we het proviand direct daarna konden we lunchen. ’s Middags hebben we nog wat kleine klussen gedaan zodat maandag de workshop kan beginnen. Zo dadelijk gaan we met beide bemanningen de wal op.

Dag 103, zondag 8 juni 2014
Vandaag was vooral een dag van bijkomen, gister is het erg laat geworden en morgen is het weer een drukke dag.
De eerste stuurman wilde wel wat actiefs doen vanmorgen helaas resulteerde dit erin dat hij met een slijpschijf in zijn eigen been zat. Dus hij is afgevoerd naar het ziekenhuis.

Dag 104, maandag 9 juni 2014
Ik ben geswitched, van de machinekamer zit ik nu weer in de dekdienst. Samen met de kapitein ben ik hard bezig met een reisvoorbereiding voor de komende reis. Deze moet woensdag af zijn zodat deze kan worden gepresenteerd aan de klant. Om een rust te nemen van de computer heb ik de matrozen even geholpen met het noodsleepgerei klaar te maken.

Dag 105, dinsdag 10 juni 2014
Het was een hele drukke dag vandaag, er was inspectie voor alle veiligheidsmiddelen. Omdat de eerste stuurman nog wel even in het ziekenhuis ligt kwam het aan op de tweede stuurman en mij. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ook is de Glacier aangekomen vanochtend.

Dag 106, woensdag 11 juni 2014
Vanochtend heb ik de laatste hand gelegd aan de reisvoorbereiding voor de komende reis, zoals het kantoor dat had gevraagd. ’s Middags ben ik naar het ziekenhuis gegaan, op bezoek bij de eerste stuurman. Het gaat goed, behalve dat hij nog een week moet blijven om goed te rusten. Vervolgens heb ik met de kapitein mijn reisvoorbereiding met de kapitein besproken en aangepast. Om daarna de brug op te ruimen

Dag 107, donderdag 12 juni 2014
Vandaag zijn we druk bezig geweest met het dek voorbereiden. Er moeten verschillende voorlopers worden klaargelegd en worden verplaatst. Deze zitten namelijk op de opslag drums. En voor reserve moeten ze opgespoeld worden op de drum waar ook de werkdraad op zit. Na alles wat we niet nodig hadden weer terug gespoeld te hebben was de dag weer op het einde. We hadden natuurlijk weer de onderste van de drum nodig… Morgen pakken we de laatste en ook wat kettingen. Daarnaast komt er ook een bedrijf of een nieuwe socket aan de sleepdraad te zetten.

Dag 108, vrijdag 13 juni 2014
Vanochtend zijn we begonnen met de laatste pennant/voorloper te pakken; nou ja op dek te leggen. Vervolgens hebben we de hele dag gedaan over het halen van de kettingen uit de kettingbak. Dit omdat de administratie ervan niet klopte en we dat op orde moesten maken. Na alles aan dek te hebben getrokken blijkt dat het allemaal weer terug kan want de juiste ketting is blijkbaar niet aan boord. De ketting die we moeten hebben is 25 meter lang met schakels die een materiaaldiameter hebben van 76 mm en een open schakel aan het einde, en dat laatste is een probleem.
Vanochtend is ook de socket, het oog, van de sleepdraad opnieuw gegoten door een gespecialiseerd bedrijf.

Dag 109, zaterdag 14 juni 2014
Na een mail van kantoor hebben we de korte pennant die al aan dek lag gewisseld voor een van 50 m i.p.v. 30 m Daarna hebben na een boel gedoe ook de kettingen terug in de kettingbak gekregen. Zo werd een korte zaterdag toch nog een die tot 1600 duurde.
We hebben ook vernomen dat we maandag weer ten anker moeten dus vanavond. Gaan we nog met z’n allen de wal op.

Dag 110, zondag 15 juni 2014
Vandaag was weer een rustdag. Het enige dat we gedaan hebben is de ketting die we nodig hebben voor de sleep over genomen van de Expedition. Toen dat gebeurt was waren we klaar voor de sleep en de dag.

Dag 111, maandag 16 juni 2014
Vanochtend ging om 6 uur de wekker want om 7 uur zou de loods aan boord komen. Alle drie de schepen moesten naar buiten, ten anker, want de kade was nodig. Er was geen andere ligplaats beschikbaar, morgen pas, en dan ook nog voor maar 2 schepen. Dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het kompas af te stellen. Eenmaal ten anker ben ik hard aan de slag gegaan met mijn verslag voor reisvoorbereiding. ’s Avonds maakte onze kapitein bekend dat wij morgen samen met de Glacier naar binnen mogen. Dus morgen staat de loods om 8 uur aan boord om ons naar onze nieuwe ligplek te begeleiden.

• 17 Juni 2014 - 15:49

Annelies:

Hallo Allard,

leuk, zo'n uitgebreid verslag. Als ik het goed begrijp heb jij er voor gezorgd dat alles nu een beetje schoon, gerepareerd is, en weer goed werkt. Mijn complimenten.

Wat doe je nou met zo'n verloren gegane dag? Grappig om dat ook eens mee te maken, wij komen niet verder dan een uur zomer/wintertijd.

Goed, dat jullie bij de eerste keer bunkeren goed hebben opgelet, dat scheelt weer een hoop ton.

Het is wel voortdurend opletten en aanpoten geblazen, weinig rust wordt je gegund. Volgens mij ben je inmiddels heel bruin en heel sterk.
    Ik ga ervan uit dat het gelukt is om je verslag op tijd bij school te krijgen.

Heel veel plezier, nu gaat het echte sleepwerk beginnen. Geniet ervan.
    Groet,
    Annelies