Het droogdok uit, water in de machinekamer en .... - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Het droogdok uit, water in de machinekamer en .... - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Het droogdok uit, water in de machinekamer en ....

Blijf op de hoogte en volg Allard

03 April 2014 | Nederland, Schiedam

Dag 34, zondag 23 maart 2014
Vandaag was er dus geen werk. Om niet helemaal niets te doen te hebben ben ik met de eerste stuurman naar het centrum van Rotterdam gegaan. Verder rustig aan gedaan, rust moet je pakken als het kan.

Dag 35, maandag 24 maart 2014
Het was weer maandag vandaag, het werk begon weer. Op het programma stond het verwijderen van brandstoffilters zodat die onderzocht kunnen worden op de wal. Toen we deze verwijderd hadden ben ik de tweede machinist gaan helpen met het overhalen van een hogedruk brandstofpomp. Deze moest helemaal uit elkaar omdat hij vastzat. Het is gelukt om hem helemaal uit elkaar te halen, en ik ben begonnen met schoonmaken van alle onderdelen. Hij zat vast omdat er een O-ring gescheurd was waardoor zware olie op de verkeerde plek was gekomen. Door alles goed af te wassen met gasolie wordt het allemaal we lekker schoon en kunnen hem weer gebruiken.

Dag 36, dinsdag 25 maart 2014
Vanochtend ben ik verder gegaan waar ik gisteren gebleven was, met schoonmaken. Gistermiddag heb ik voor ik de werkdag afsloot alle onderdelen in een bak met gasolie gelegd waardoor het lekker kon weken. Dus kwam het lekker makkelijk los. Daarna hebben we alles weer in elkaar gezet. Voor het gemak is er aan boord ook een instructievideo over het assembleren van de pomp dus dat was lekker makkelijk.
’s Middags ben ik naar de derde machinist toegegaan die een cilinder uit het ‘backflushfilter’ gehaald had. De zuiger zat er namelijk in vast, hij had alles inmiddels weer gerepareerd maar nu paste de cilinder niet meer het huis. Na overleg met de hoofdmachinist hebben we cilinder maar weer los gehaald en in de draaibank gezet. Vervolgens zijn we met een schuurpapiertje het ding gaan afschuren. Helaas paste hij vanavond nog niet. Morgen hopelijk wel.

Dag 37, woensdag 26 maart 2014
Na wat gehannes met de luchtcilinder paste deze eindelijk in het huis. Net voor de koffie hebben we alle boutjes weer in het filterhuis terug kunnen plaatsen. De rest van de dag zfijn we bezig geweest met het opstarten van het Thermische Olie systeem. Na eerst alle afsluiters te zijn nagelopen hebben we de ketels opgestart. Deze ketels verbranden gasolie om zo de thermische olie te verwarmen. Die olie gaat dan weer de brandstoftanks in om de brandstof te verwarmen zodat het verpompt kan worden. Als de temperatuur van de brandstof lager dan 35 graden Celcius is raakt namelijk de pomp oververhit.

Dag 38, donderdag 27 maart 2014
Vandaag hebben we eigenlijk alleen maar opgeruimd. Alle onderaannemers zijn namelijk klaar met hun werkzaamheden. Dus alle bouten, moeren en gereedschap dat ze hebben gebruikt konden wij weer voor ze opruimen. Daarna hebben we alle brandstoffilters teruggekregen en gelijk geplaatst. Morgen kunnen we dan de motoren starten, als we het dok uit zijn.

Dag 39, vrijdag 28 maart 2014
Vanochtend hebben we eerst wat kleine klusjes gedaan en vanmiddag na de lunch ging het schip weer het water in. Rustig hebben ze het dok laten zakken. Na een tijdje moesten ze stoppen omdat we allemaal lekke leidingen hadden in de machinekamer. Dit is omdat ze allerlei stukken hebben vervangen. Na alles weer aangedraaid te hebben zijn konden we verder. De dag afgesloten met het starten van 1 van de hoofdmotoren.

Dag 40, zaterdag 29 maart 2014
Nu we weer in het water liggen, en de olie inmiddels lekker warm is, zijn we begonnen met het vertrimmen van de brandstof. Helaas was de olie nog niet warm genoeg en hebben we heel vaak moeten wachten tot de pomp weer was afgekoeld. Maandag maken we het af, hopelijk is de brandstof dan wat warmer zodat de pomp niet hoeft af te koelen.

Dag 41, zondag 30 maart 2014
Vandaag staat op het programma alleen het bunkeren van smeerolie. Dit ging gelukkig vrij snel dus hadden wij een vrije middag. De hekschroefmotor waarvoor we eigenlijk het dok in gingen werkt nog steeds niet dus de aannemers daarvan werken nog de hele dag door om te kijken of ze hem aan de praat krijgen.

Dag 42, maandag 31 maart 2014
Zoals gehoopt was de brandstof vandaag wat warmer en konden we vrij eenvoudig de brandstof vertrimmen. Tussendoor hebben we nog andere klussen gedaan. Zoals de gister ontvangen vaten smeerolie voor de hulpmotoren overpompen.
Ook werd vandaag bevestigd dat ik woensdag van boord ga en dan maandag naar Curaçao vlieg om aan boord van de Fairmount Sherpa mijn stageperiode te vervolgen. Dit omdat de Glacier door piratengebied moet varen.

Dag 43, dinsdag 1 april 2014
Vandaag hebben we de hele dag gedaan over het afgeven sludge. Alle vuile olie achtige substantie worden aan boord opgeslagen in 1 grote tank onder de naam sludge. En eens in de zoveel tijd word dat afgegeven. Om 8 uur vanavond was het pas klaar, omdat onze pomp niet zo snel was en de sludgeboot geen vacuuminstallatie had.

Dag 44, woensdag 2 april 2014
Mijn laatste dag aan boord van de Glacier. En afgesloten met het bunkeren van brandstof. Eerst 150 ton gasolie, dat paste makkelijk in 1 tank dus in de gaten gehouden of er niet ergens een rekenfoutje was gemaakt. Door regelmatig te peilen is dat goed te overzien.
Daarna kwam 1000 ton zware olie, dit moest worden verdeeld over 6 tanks. Na de eerste 4 past het restje ook makkelijk. Het gaat niet snel, maar snel genoeg. Je moet goed opletten dat de tanks niet te vol raken. Om 1600 zat alles erin en na papierwerk kon ik gaan douchen en alles inpakken voor vertrek naar huis. Na afscheid genomen te hebben van iedereen werd ik opgehaald door mijn vader. Het was een mooie tijd, ik hoop dat de volgende crew net zo leuk is als deze!

• 03 April 2014 - 17:36

Trees:

Allard,
    Opnieuw een prima verslag van wat je allemaal aan het doen bent, dagelijks aan boord. Nu even lekker thuis. We horen graag weer van je al het zover is. Groetjes, Trees, Cor, Anne en Lisette.

• 04 April 2014 - 16:07

Trees:

Ik had even over het hoofd gezien dat je maandag naar Curaçao vliegt. Dat klinkt gaaf zeg. Alvast veel plezier en succes gewenst. We kijken uit naar je verslagen. Groeten, Trees, Cor, Anne en Lisette.

• 04 April 2014 - 16:33

Annelies:

Hallo Allard,

mooie berichten, met heel veel olie en boutjes. Een paar dagen in je huisje en dan weer op pad, je doet het niet slecht zo. Een goede vlucht en veel plezier op de Sherpa.
    Ik lees er graag meer over t.z.t.
    Groet,
    Annelies