Water, grijs en in de olie... - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Water, grijs en in de olie... - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Water, grijs en in de olie...

Blijf op de hoogte en volg Allard

22 Maart 2014 | Nederland, Schiedam

Dag 29, dinsdag 18 maart 2014
Als eerste zijn we (derde machinist en ik) begonnen met de spullen op te ruimen die we allemaal gebruikt hebben voor het schoonmaken van de grijswaterleiding. Een groot deel van het water dat op het dek ligt hebben we eerst opgezogen. Daarna hebben we na veel moeite de pijp weer op zijn plek gekregen. Op een of andere manier was er wel veel ruimte tussen de flenzen ontstaan dus moest ik eerst nog een andere flens maken op de draaibank.

Dag 30, woensdag 19 maart 2014
Vandaag zijn we begonnen aan een ander project. Een flexibel uitlaatstuk van hoofdmotor 4. Na de turbo zit deze ‘bellow’ die trillingen opvangt zodat niet de hele schoorsteen trilt. Helaas zat er in deze een scheur, tijdens het varen was er al isolatie omheen gedaan dat nu verwijderd moest worden. Na eerst alles in de vuilniszak gedaan te hebben moest alles nog worden verwijderd van het stof en de aanslag van het zwavel. Na alles grof alles verwijderd te hebben, hebben we eerst alles los gebout en de oude bellow verwijderd. Vervolgens kreeg ik de taak om de bouten (alle 32) en moeren schoon te maken met een (elektrische) staalborstel, terwijl de derde machinist de pakking verwijderde. Morgen maken we het af want het zit allemaal goed vastgebakken.

Dag 31, donderdag 20 maart 2014
Na eerst vanochtend de bouten afgemaakt te hebben, zijn we verdergegaan met het project. Eerst de nieuwe pakkingen ingesmeerd met ‘Molycote’; spul dat zorgt dat de pakking wel makkelijk loskomt de volgende keer. Daarna de nieuw binnengekomen ‘Bellow’ proberen te passen. Na wat gepuzzel toch maar de reserve gepakt die nog op de plank lag. Die past namelijk een stuk eenvoudiger. Na alles weer te hebben aangedraaid en vastgeslagen met slagsleutel konden we aan het volgende projectje beginnen. Weer iets met een turbo, de drainpijp voor water voor het schoonmaken ervan lekte. Hierdoor lekte er uitlaatgassen langs, de machinekamer in. Na alles van de turbo te hebben gehaald, hebben we alles in een bak water gelegd zodat de zwavel kan oplossen en we morgen alles eenvoudig kunnen losmaken. Na de lunch zijn we begonnen met het aftappen van water uit de thermische olietank. Hier komen flink wat emmers water uit, dat is niet de bedoeling. Morgen maken we dat ook af, hopelijk.

Dag 32, vrijdag 21 maart 2014
Thermische olie, of water? Eigenlijk alleen maar water om eerlijk te zijn. We hebben maar gepeild hoeveel er in de tank zit, nog 1,6 kuub ‘olie’. Vandaag hebben we behulp van de zwaartekracht zo’n 700 liter water afgetapt. Dus morgen gaan we het met de pomp afmaken. Dit duurt anders veel te lang.

Dag 33, zaterdag 22 maart 2014
We zijn begonnen met de pomp aansluiten. Na wat gehannes met de juiste maat slang vinden kwamen we 30 liter verder eindelijk olie tegen. Vervolgens hebben we een ontvochtiger op de tank gezet om ook het laatste beetje water te verwijderen.
Na de koffie hebben we drainpijp van de turbo van hoofdmotor 3 ook weer ‘lekvrij’ teruggeplaatst. Daarna ben ik meegelopen naar de werkplaats van de werf waar de roeren liggen, die zaten te los en waren geroest dus die worden weer vlakgemaakt en krijgen nieuwe bouten die ook ter plekke worden gefabriceerd. Bij terugkomst zei de hoofdmachinist dat de werkdag voor vandaag en morgen erop zat. Dus nu weekend houden.

• 22 Maart 2014 - 17:40

Lucie:

nog even en de hele boot is gerenoveerd Allard. Fijn weekend.

• 22 Maart 2014 - 23:07

Lydia Van Noort:

Hoi Allard,

Dacht dat je pas 21 maart in Rotterdam aan zou komen. Zie ik ineens het verslag van je eerste maand op de Fairmount Glacier al op je blog staan.
    Ook al begrijp ik weinig van al die technische zaken, ik heb je verslag met veel plezier gelezen. Leuk dat je ook even de kans had je ouders en zus te ontmoeten.
    Ben benieuwd waar de reis straks naar toe gaat. Ik blijf je volgen.

Groetjes Lydia, Frans en Marjolein

• 23 Maart 2014 - 11:10

Trees:

Hoi Allard,
    Wat is er veel te doen op een schip. Ik vind het erg leuk te lezen waar je allemaal mee bezig bent. Zo krijgen we een beetje idee wat er gebeurt, al is het vakjargon soms. Petje af voor wat je allemaal doet. Groetjes en geniet van je weekend.

• 23 Maart 2014 - 19:16

Wilma:

Nou Allard, als ik dit allemaal zo lees, ben je een echte machinist in spe. Nog even doorklussen en dan kun je je papieren in ontvangst nemen. Gaan jullie die roeren er zelf weer op zetten, of is dat iets wat in het dok gebeurt? Wat heb je nu gedaan in zo'n vrij weekend? Schiedam onveilig gemaakt of lekker geshopt in Rotterdam? Je moet er ten slotte van profiteren. Hopelijk heb je weer energie opgedaan voor de nieuwe werkzaamheden die op je afkomen de volgende weken. Ik hoor graag hoe het verder gaat. Groetjes van ons allemaal.

• 24 Maart 2014 - 20:55

Els:

Hoi Allard,
    Wat een leuk reis verslag, dat je daar allemaal tijd voor hebt!
    Van je ouders hoorde ik dat ze het onwijs leuk hebben gehad, ten eerste jou te zien en dan hoe jij daar leeft!
    Valt de bemanning mee?

En hallo wat een wereld reis ga jij maken, zo zie je nog eens wat van de wereld,

Groetjes en succes!, Els