Het dok in - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Het dok in - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Het dok in

Blijf op de hoogte en volg Allard

17 Maart 2014 | Nederland, Schiedam

Dag 20, zondag 9 maart 2014
Omdat het nog steeds weekend is vandaag heb ik ook vandaag erg rustig aan gedaan. Ik heb wel een stuk aan me verslag over ladingbehandeling gedaan, deze wil ik voor aankomst afhebben. Nog steeds is de planning over aankomst niet duidelijk, hopelijk horen we morgen meer van kantoor.

Dag 21, maandag 10 maart 2014
Zoals gehoopt was er vanochtend nieuws van kantoor, niet het nieuws waar we op wachtten maar wel een goede reden voor de kapitein om te bellen. Na de lunch had hij dat dan ook gedaan en tijdens onze wachtovername vertelde de tweede stuurman wat de uitkomst was. We gaan 2 weken dokken in Schiedam, daarvan gaan we ongeveer 5 dagen het droogdok in. Het droogdok zullen we zaterdag gelijk gaan doen, vrijdag verwachten we aan te komen. De lijst met klussen is inmiddels ook duidelijk. Zodat we kunnen voorbereiden op de klussen. Na overleg met de kapitein en de hoofdmachinist ga ik vanaf zaterdag dan de machinekamer in om daar ongeveer een maand door te brengen.

Dag 22, dinsdag 11 maart 2014
Na de koffiepauze was het tijd voor een oefening. Dus zodra het alarm ging snel naar mijn hut om overlevingspak en reddingvest te pakken. Vervolgens snel naar beneden, in mijn overall geschoten en naar het muster station. Daar kregen we te horen dat er een (gesimuleerde) brand was in de machinekamer, na een goede oefening die vloeiend verliep was er nog een oefening. De verlaat het schip rol, een kort verhaal en een korte uitleg over de vlotten waren hiervoor voldoende.
Vandaag werd ook bekend dat we tussen de pieren van Rotterdam de Castoro los zullen gooien. De andere sleepboot, de Salviceroy, zal al losgooien voordat de loods aan boord is.

Dag 23, woensdag 12 maart 2014
Woensdag, wasdag. Tenminste voor mij hier aan boord. We hebben een messman die de accommodatie schoon en opgeruimd houdt. Daaronder valt ook het wassen van de kleding van de bemanning. Omdat er 15 man aan boord is moet er een schema zijn zodat niet iedereen op de dezelfde dag wil wassen. Mijn dag is dan woensdag, net als 2 anderen. Om het simpel te houden doe je je was in een waszak en gooit hij dan in wasmachine en vervolgens in de droger. Nadat je ’s ochtends de was hebt neergezet is deze ’s avonds over het algemeen wel klaar. Verder is er nog niets bekend geworden over de aankomst.

Dag 24, donderdag 13 maart 2014
Vandaag is de laatste dag dat we onderweg zijn naar Rotterdam, de verwachting is dat we morgen om 10 uur bij de loods zijn en dan naar binnen kunnen. Helaas kregen we het bericht dat we 1,5 zeemijl zicht moeten hebben voor de helikopter om een loods op de Castoro Sei te plaatsen. Echter het zit vandaag potdicht van de mist, hopen op beter weer morgen…

Dag 25, vrijdag 14 maart 2014
Vanochtend heeft eerst de Salviceroy losgemaakt. Echter werd het zicht minder en minder. Dus toen wij om 10 uur bij het loodsstation waren moesten we afslacken omdat we moesten wachten op beter zicht. Na later nog uitgeweken te zijn naar het zuiden, zijn we vanwege ruimtegebrek een rondje naar buiten gaan varen. We krijgen na verschillende keren uitstel te horen dat we morgenochtend om 2 uur de loods krijgen. Dus een route uitgezet om op tijd weer terug te zijn.
Dag 26, zaterdag 15 maart 2014
Na vannacht om half 2 te zijn opgestaan hebben we dan eindelijk loodsen gekregen. En zijn we dan ook naar binnen gevaren. De Castoro Sei kreeg nog havensleepboten om te assisteren. Na de Europahaven te zijn binnengevaren, om te schuilen voor de wind, hebben we losgemaakt. Terwijl het langzaam licht werd heb ik onder orders van de loods de losse sleper een stuk naar Schiedam gevaren op de hand. Later op de stuurautomaat. In Schiedam zijn we de Wiltonhaven ingegaan om klaar te maken voor het dokken. Om half 2 gaan we namelijk bij Damen Ship Repairs het droogdok in om onderhoud te plegen.
Nadat dat was gelukt hebben we het dek opgeruimd, het dokplan besproken en ben ik ingedeeld bij de derde machinist om daar een maand mee te lopen. Zeker tijdens de dokperiode is dat interessant. Na nog een rondje onder/rond het schip te zijn gelopen heb ik gegeten en dit verslag voor het eerst geüpload. Nu maar snel slapen want ik ben al flink wat uurtjes wakker.

Dag 27, zondag 16 maart 2014
Na gisteren het dok in zijn gegaan, ben ik de machinekamerdienst ingegaan. Dus om 8 uur ben ik met de derde machinist begonnen om de boilers open te maken en te stofzuigen. In deze boilers wordt de thermische olie verhit die op zijn beurt weer de zware stookolie verhit. Toen deze gestofzuigd werden hebben we wat beschermingsplaten weggehaald zodat de mensen van de wal sneller aan de slag kunnen. Na een eerste actieve dag in de machinekamer kwamen mijn ouders en zusje langs om eens te kijken hoe het nou is. Met mij, en het schip natuurlijk. Hartstikke gezellig en leuk dat ze er waren.

Dag 28, maandag 17 maart 2014
Vandaag is de tweede dag van de dokking. De derde machinist en ik hebben ons eigenlijk de hele dag bezig gehouden met 1 stukje leiding. Deze leiding was verstopt en na talloze pogingen is weer doorstroming. Nu moeten we morgen alleen het waterballet dat we hebben gemaakt nog opruimen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allard

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 34131

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Tweede Stage, Fairmount Glacier

21 Juli 2012 - 31 December 2012

Stage op de mv Panda

Landen bezocht: