Bejaia, Jarig, DjenDjen en Bejaia? - Reisverslag uit Jijel, Algerije van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Bejaia, Jarig, DjenDjen en Bejaia? - Reisverslag uit Jijel, Algerije van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Bejaia, Jarig, DjenDjen en Bejaia?

Blijf op de hoogte en volg Allard

05 November 2012 | Algerije, Jijel

Zaterdag 27 oktober 2012
Vandaag lekker gevaren. Omdat het weekend is en we nog in internetbereik zitten hebben we alleen buiten gewassen. Daarna is de kok gaan koken en heeft de rest genoten van de rust.

Zondag 28 oktober 2012
Na vandaag weer de hele dag te hebben gevaren kwamen we ’s avonds aan bij Bejaïa. Zoals verwacht moesten we ten anker. Het is nog onduidelijk voor hoelang, maar waarschijnlijk ongeveer een week. Na de spijker in de grond te hebben geslagen, bood ik aan om ook een ankerwachtje te doen. Dus die kreeg ik van 0000 uur tot 0400 uur. En dan kan ik in de middag meelopen met de machinist. Mooi van die tijd gebruik gemaakt om mijn verslag over bunkeren af te maken. Nu nog maar 1 verslag.

Maandag 29 oktober 2012
JARIG!!! Na gefeliciteerd te zijn door de hele bemanning hebben we een lekkere (abrikozen) taart gegeten, door Rommel (matroos) zelf gemaakt. Na de dag rustig hebben doorgebracht in de machinekamer met schoonmaken, was het ’s avonds tijd voor feest. Van de kapitein had ik een doos bier gekregen dus die op tafel in de messroom gezet. En met z’n allen film en tv zitten kijken.
Ondanks het gebrek aan visite was het toch een leuke dag.

Dinsdag 30 oktober 2012
Vandaag de dag doorgebracht in de machinekamer. Omdat het schoonmaken nog lang niet af was, ben ik daar stug mee doorgegaan. Als afwisseling stond er op het programma van de machinist een ketting losmaken. Deze ketting is reserve voor de luikenwagen, maar zit vol met oud vet. Na eerst een tijd in gasolie (diesel) te hebbel liggen weken, een zware hamer gepakt en alle schakels los geslagen. Wel 3 hele schakels los gekregen, niet zoveel, maar het is geen klus met haast.

Woensdag 31 oktober 2012
Nog steeds geen nieuws over wanneer we naar binnen mogen. Onze verwachting is dat we vrijdag ongeveer aan de beurt zijn. Gelukkig werken ze hier wel door in het weekend, dus liggen we in elk geval niet nutteloos langs de kant. Ik had het nog niet gezegd maar er liggen hier 36 (!) schepen ten anker, allemaal te wachten tot ze gelost of geladen mogen worden. De machinikamer blinkt in elk geval weer, nouja het stukje dat ik schoongemaakt heb dan.

Donderdag 1 november 2012
Na vanochtend weer een ankerwacht te hebben gelopen van 0000 tot 0400 uur, had ik ’s middags de taak toebedeeld gekregen om de staalkabel van de MOB-kraan opnieuw in te vetten. De kraan wordt gebruikt om de man-overboord-boot te water te laten. De staalkabel waar de boot mee vastzit had bijna geen vet meer en begon wat roestplekjes te vertonen. Dus na eerst al het oude vet verwijderd te hebben, heb ik alles voorzien van een nieuwe laag vet. Voordat we het nieuw vet erop deden hebben we het eerst verwarmd zodat het ook in het binnenste van de kabel dringt. Helaas duurde het wel lang dus toen het af was, was de dag ook om.

Vrijdag 2 november 2012
Vanochtend had ik weer een ankerwacht toebedeeld gekregen, dus zou ik ’s middags in de machinekamer meelopen met de machinist. Bij het middageten kwam daar echter verandering in; de agent deelde ons mee (via de mail) dat we morgen in DjenDjen in naar binnen kunnen. Dus de spijker uit de grond gehaald en naar DjenDjen, 40 mijl verder gevaren. Rond 1800 uur kwamen we daar aan en toen zijn weer ten anker gegaan. Tijdens het varen was ik alleen niet in de machinekamer, maar aan dek. De jongens hadden de luiken geschuurd en die moesten dus geschilderd worden, voordat er zeewater op het staal kwam. Dus dat had voorrand. Morgenochtend moeten we om 0530 uur bij het loodsstation zijn. Dat zou betekenen dat we morgen gaan lossen!

Zaterdag 3 november 2012
Zoals gisteren gedacht zijn we vanochtend afgemeerd in DjenDjen. Om 0700 lagen we langszij, echter het laden begon pas om 1400 uur. Dus de voorgaande gangwaywachten waren erg saai. Toen het lossen eenmaal begonnen was, moesten de slings verzameld worden. Slings zijn banden waarmee de bundels hout opgetild worden. Omdat die erg duur zijn en eigendom zijn van de haven Arles moeten ze weer netjes worden ingeleverd. Helaas willen de Algerijnen ze erg hebben, dus moet je opletten dat ze niet onder je neus vandaan gejat worden. Ze zijn doorgegaan met lossen tot 0030 uur, terwijl wij in de gangwaywachten de slings liepen te verzamelen.

Zondag 4 november 2012
Vandaag zijn ze verder gegaan met lossen. Na hard werken is het afgekomen. Om 2130 uur waren we leeg, zaten de luiken vast op hun plek en konden we vertrekken. Inmiddels is de volgende lading al bevestigd; terug naar Arles in ballast en dan nog eens 2100 m³ hout laden voor Bejaia (Jippie). Waarschijnlijk weer 5 dagen ten anker, maarja eerst maar eens onderweg naar Arles. Als het goed is hebben we morgenochtend weer internet.

• 05 November 2012 - 20:50

Wilma:

Eindelijk weer in de 'bewoonde' wereld van het internetbereik. Leuk om te lezen hoe je je verjaardag hebt gevierd. Wat ik niet begrijp trouwens is dat jullie allemaal zo lang moeten wachten voordat geladen/gelost kan worden. En dan werken ze in het weekend ook nog door schrijf je. Nou jou, het zal wel met het tempo te maken hebben. En als jullie stilliggen heb je mooi de tijd om die kabels in te vetten en/of de schakels van de ketting los te slaan en schoon te maken. Het schip is straks wel helemaal spik en span op die manier. Jullie gaan immers weer een vracht hout halen voor Algerije. Succes maar weer en maak er wat leuks van. groetjes van het thuisfront.

• 16 November 2012 - 22:58

Els:

Hoi Allard, eindelijk weer eens een teken van leven vanuit Leidschendam!
    Wat een leuke tijd heb jij steeds voor de ankerwacht, val je niet in slaap soms?
    De tijd op het schip schiet al op nu, zeker nog een week of 6?
    Aardig dat ze jouw verjaardag gezellig gemaakt hebben, trouwens je zal wel lekker bruin zijn als je zolang op zee bent en is de temperatuur nog lekker zo/n 20 gr?
    Nou succes,[ ik lees je verslag met plezier], groet, Els

• 17 November 2012 - 15:50

Allard Der Weduwe:

@mamma: Het stilliggen kost de vervoerder inderdaad klauwen met geld. Maar na een bepaalde tijd moet de haven gaan betalen omdat het schip ligt te wachten.

@tante Els: Leuk om weer eens wat te horen! Leuke tijd heh? gelukkig is nog wel Nederlandse TV waarop wel iets te zien is. In slaap vallen kan echt niet, dat is een misdrijf! Dus ga ik na het avondeten slapen tot 00 uur en na mijn wacht ga ik weer slapen. En 2delige nacht dus. Nu is het nog maar anderhalve maand inderdaad. Nu zitten we in Europa, daar is het weer niet zo mooi, en erg koud.

Tot snel!