Vegen, ontballasten en strippen - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu Vegen, ontballasten en strippen - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Allard Weduwe - WaarBenJij.nu

Vegen, ontballasten en strippen

Blijf op de hoogte en volg Allard

13 September 2012 | Spanje, Castellón de la Plana

Zaterdag 8 september 2012
Gisteravond zijn we ten anker gegaan, dus moeten er ankerwachten gelopen worden. Voor mij van 0000 tot 0400 uur. Dus gelijk maar aan een verslag gewerkt. Om 0400 werk ik afgelost en kon ik even gaan slapen, tot 0630 maar want toen hebben we het anker opgehaald. Zodat we om 0700 klaar waren voor de loods, die ons naar binnen bracht. Om 0900 lagen we langs de kant, afgemeerd en alles los gemaakt zodat er maandag gelijk kan worden begonnen. Toch maar weer even onder de dekens gekropen tot 1200 om wat slaap te pakken. We hebben namelijk een vrij weekend dit keer. Vanmiddag zijn we dan ook met iedereen, behalve de kapitein want er moet altijd iemand aan boord blijven, de stad Oristano in geweest. In de stad bleek wel dat Italië last heeft van de crisis, een groot deel van de kleine winkeltjes is failliet. Maar het was wel enorm gezellig met z’n allen.

Zondag 9 september 2012
Vandaag was het nog steeds weekend hier in Italië dus hebben we vandaag erg weinig gedaan. Vooral buiten gezeten, tv gekeken en gecomputerd.

Maandag 10 september 2012
Vanochtend zou het lossen gaan beginnen, om 0600 uur. Echter toen ik een kijkje nam op de brug om 0800 uur zag ik dat er nog niet eens een sample uit de lading was gehaald. Dus navraag gedaan bij de stuurman die de luiken had geopend. Zijn antwoord was dat de ontvanger moest wachten op een directeur. Om 0900 uur was er nog steeds niets gebeurd dus nam de kapitein maar contact op met de agent. Die wist te vertellen dat er een technisch probleem was, en dat ze in de middag zouden beginnen. Uit een mailtje van de agent een half uur later bleek dat het lossen pas om 1800 uur gaat beginnen. Dus iedereen zich in zijn overall gehesen en verdergaan met het schoonmaken van de luiken aan de onderkant. Een dagje werk en er is weer een luik schoon en geschilderd! Nu gaan ze vanavond en vannacht lossen tot het klaar is.

Dinsdag 11 september 2012
Vanochtend om 0630 werden we gewekt dat we moesten vegen in het ruim. Het lossen was bijna klaar en na het vegen kunnen de graanschotten terug naar de ‘parking position’ om 1000 uur was alles het ruim uit en waren de luiken dicht en zeevast gemaakt. Dus het varen kon beginnen. Ik toen maar op de brug verder gegaan met corrigeren van de boekwerken. Tegen de middag moest ik nogmaals het ruim vegen om te zorgen dat ze in Castellon, Spanje geen enkele graankorrel kunnen vinden. Toen ik daarmee klaar was heb ik de jongens nog aan dek geholpen met dekwassen.

Woensdag 12 september 2012
Vandaag kreeg weer handtekeningen in mijn stageboek. Omdat het stageboek nogal dik is nemen we hier de tijd voor. Het gebeurt immers tijdens het navigeren. De stuurman gaat tijdens zijn wacht met mij bekijken waar hij kan tekenen, wat ik al gedaan heb aan boord. Intussen vaart het schip gewoon door dus moeten we daar ook oog voor houden. Aan het eind van de dag heb ik aan Viktor, de machinist, een lijst gevraagd die hij elke 2 uur invult. Hierop staan alle temperaturen en drukken voor de hoofdmotor. Dus als de hoofdmotor draait maakt hij elke 2 uur een ronde om deze gegevens in te vullen. Toen hij deze lijst gegeven had, ben ik eerst zelf opzoek gegaan naar alle meters. Omdat ik ze niet allemaal kon vinden heeft Viktor ze me aangewezen, zodat ik de volgende keer wel alles kan vinden. Rond 2300 uur kwamen we aan in Castellon. Na alles klaar gemaakt te hebben voor morgen maar het kooitje opgezocht.

Donderdag 13 september 2012
Vanmorgen werd ik naar de machinekamer geroepen om het ontballasten vandaag te doen. Het ballastwater moet namelijk naar buiten, en ik moet dingen leren in de machinekamer. Na een korte uitleg van Viktor, was het kleppen openen en de pomp starten. Vervolgens met de drukmeters een de kleppen in de goede stand gezet. Toen de eerste tank leeg was hebben we die ´gestript´(Het laatste beetje water uit de tank halen) met een vacuumejector. Een systeem dat onderdruk gebruikt om vloeistoffen weg te zuigen zonder dat dit de pomp kapot maakt. Vervolgens na de eerste dubbele bodemtank geleegd en gestript te hebben was het de beurt aan de zijtanks. Die hebben we leeglaten lopen door de zwaartekracht, dus geen pomp. Ook heb ik vandaag de brandstof vertrimt van de opslagtank naar de ‘settlingtank’. Vandaag dus plenty gedaan in de machinekamer. Terwijl aan dek ook van alles aan de hand was, daar werd namelijk het ruim geladen met zakken cement, 100.032 om precies te zijn. Gelukkig niet stuk voor stuk maar per pallet tegelijk. Om 1900 uur waren ze hiermee klaar en waren wij klaar voor vertrek. Helaas duurt het tot ongeveer 2200 uur tot de loods aan boord komt en wij op weg kunnen Nador, in Marokko.

  • 13 September 2012 - 21:28

    Wilma:

    Zo matroos, ik begrijp dat jullie nu in één dag naar Spanje zijn gevaren, vanaf Sardinië. En als ik de afstand naar Marokko zo zie, is dat ook een dagje varen ongeveer? Komen jullie zeker weer precies rond het weekend aan en moeten jullie weer wachten tot maandag voor je verder kunt met lossen. Nou ja, dat zullen jullie wel niet zo heel erg vinden, want dat levert natuurlijk wel weer een vrij weekend op. Leuk om te lezen dat je nu ook eens in de machinekamer bent bezig geweest. Heb je weer nieuwe weetjes en ervaringen toegevoegd. Wat ik niet begrijp is waarom het ballastwater moest worden geloost. Heeft dat te maken met de soort lading (nu cement dat natuurlijk aardig aan het gewicht is) of is dat iets wat om de zoveel tijd steeds opnieuw moet gebeuren en dat jij nu voor het eerst hebt meegemaakt. Bij een eerstvolgende gelegenheid moet je dat nog maar eens vertellen. Marokko is ook weer een nieuwe bestemming. Krijg je elke keer een stempel in je paspoort of kijken ze daar helemaal niet naar? Hoe dan ook, je komt nog eens ergens. Als ik het goed zie gaan jullie over een half uurtje vertrekken. Behouden vaart maar weer en tot het volgende bericht. Groetjes van ons alle drie.

  • 13 September 2012 - 21:45

    Els:

    Hallo Allard,
    Eindelijk weer eens bericht voor jou van mij uit Leidschendam, wat maak jij veel mee , is het nog steeds leuk?
    Hebben jullie wel vaker een vrije dag of dat je van boord mag?
    Zo kom je nog eens ergens , gaaf hoor!
    Nou ik lees het verslag met veel plezier en leer van alles waar ik nog nooit van gehoord had!
    Geweldig dat je het nog steeds bij houdt, of is dat verplicht?
    Behouden vaart, groet, Els

  • 19 September 2012 - 10:25

    Annelies:

    Hallo Allard,

    wat een berg informatie over van alles en nog wat, het duizelt me. Als ik het lees, is het duidelijk en begrijp ik het, maar alles onthouden lukt me niet. Over veel zaken veel verschillende informatie. Ik hoop, maar neem ook aan, dat het voor jou steeds meer een "eitje" is, en anders heb je altijd je boeken nog om het nog eens na te lezen.
    Wat ik me afvraag: als je zoals nu in de praktijk bezig bent, heb je dan vooraf op de opleiding voldoende informatie en kennis opgedaan? Of is de praktijk toch heel anders, en is het vooral leren door doen?
    Dat zal voor een echte scout als jij overigens geen problemen geven.
    Ik blijf het leuk vinden je belevenissen te lezen.
    Groet,
    Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allard

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 34106

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Tweede Stage, Fairmount Glacier

21 Juli 2012 - 31 December 2012

Stage op de mv Panda

Landen bezocht: